Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων εφαρμόζει ειδικά προγράμματα και υποστηρίζει εναλλακτικές εκπαιδευτικές δομές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με σκοπό την παροχή εκπαίδευσης ανταποκρινόμενης στις ανάγκες ατόμων με εκπαιδευτικές, κοινωνικές, πολιτισμικές ιδιαιτερότητες. Στο πλαίσιο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης λειτουργούν οι εξής τύποι σχολείων:
Πρότυπα και πειραματικά σχολεία
Σύμφωνα με τον νόμο 4692/2020, τα Πρότυπα Σχολεία και τα Πειραματικά Σχολεία είναι σχολικές μονάδες που συμβάλουν στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό και την πιλοτική εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής, ώστε να καλλιεργηθούν οι καλύτερες εκπαιδευτικές μέθοδοι, πρακτικές και εργαλεία σε ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα. Σκοπός των σχολείων αυτών είναι να συνδράμει το εκπαιδευτικό σύστημα σε ερευνητικές και επιμορφωτικές ανάγκες και να διαχύσει καλές εκπαιδευτικές πρακτικές. Όργανα διοίκησης των Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων σε εθνικό επίπεδο είναι: ο Διευθυντής, ο Υποδιευθυντής και ο Σύλλογος Διδασκόντων. Το ΕΠΕΣ (Επιστημονικό Εποπτικό Συμβούλιο) ασκεί την παιδαγωγική και επιστημονική καθοδήγηση των σχολείων αυτών κατά τον σχεδιασμό και την εφαρμογή των ιδιαίτερων δραστηριοτήτων τους. Η εισαγωγή των μαθητών στην Α΄ τάξη του Πρότυπου Γυμνασίου γίνεται έπειτα από εξετάσεις ή δοκιμασία (τεστ) δεξιοτήτων. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδίδεται μετά από εισήγηση της ΔΕΠΠΣ (Διοικούσας Επιτροπής Προτύπων Πειραματικών Σχολείων) και γνώμη του ΙΕΠ (Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής) καθορίζεται κάθε ειδικότερο ζήτημα σχετικά με τον τύπο των εξετάσεων ή της δοκιμασίας (τεστ) δεξιοτήτων, τη διαδικασία υποβολής των αιτήσεων συμμετοχής στις εξετάσεις, τη διαδικασία, τον χρόνο και τα αρμόδια όργανα για τη διενέργεια των εξετάσεων και τη διασφάλιση του αδιάβλητου της διαδικασίας και των αποτελεσμάτων. Η εισαγωγή μαθητών στα Πειραματικά Γυμνάσια γίνεται με κλήρωση, ώστε να επιτυγχάνεται ένα κατά το δυνατόν τυχαίο δείγμα μαθητών. Διαδικασίες κλήρωσης διενεργούνται, με ευθύνη των οργάνων διοίκησης του σχολείου και του οικείου ΕΠΕΣ. Η επιλογή των μαθητών αφορά στην εισαγωγική σχολική τάξη (Α’ τάξη Γυμνασίου), ενώ η σχολική πορεία των μαθητών από το Γυμνάσιο στο Λύκειο των σχολείων αυτών υπόκειται μόνο στις ενδοσχολικές απολυτήριες εξετάσεις. Ο αριθμός των Πρότυπων Γυμνασίων που λειτουργούν σε ολόκληρη τη χώρα ανέρχεται σε 19, ενώ τα Πειραματικά Γυμνάσια ανέρχονται σε 16. Ο αριθμός των Πρότυπων Λυκείων που λειτουργούν σε ολόκληρη τη χώρα ανέρχεται σε 18, ενώ τα Πειραματικά Λύκεια ανέρχονται σε 9.
Μουσικά σχολεία
Τα Μουσικά σχολεία έχουν ως σκοπό την προετοιμασία και την κατάρτιση των νέων που επιθυμούν να ακολουθήσουν την επαγγελματική κατεύθυνση της μουσικής, χωρίς να υστερούν σε γενική παιδεία, σε περίπτωση που τελικά επιλέξουν άλλο επιστημονικό ή επαγγελματικό τομέα (Υπουργική Απόφαση 3345/Γ2/2-9-1988). Οι μαθητές των Μουσικών σχολείων παρακολουθούν εκτός από τα μαθήματα γενικής παιδείας, κοινά με τα μαθήματα των ημερησίων Γυμνασίων και Λυκείων, και μουσικά μαθήματα των οποίων η διδασκαλία ανέρχεται σε 13 με 14 ώρες εβδομαδιαίως, ανάλογα με την τάξη. Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση 106689/Δ2/18-8-2020, όπως ισχύει, το σύνολο των ωρών μαθημάτων γενικής παιδείας και μαθημάτων Μουσικής Παιδείας ανέρχεται σε 42, σε εβδομαδιαία βάση, για όλες τις τάξεις του Λυκείου. Όπως ισχύει και για τα Μουσικά Γυμνάσια, η προαγωγή των μαθητών Μουσικών Λυκείων στα μαθήματα μουσικής παιδείας αποτελεί προϋπόθεση παραμονής τους στο σχολείο αυτό, ανεξάρτητα εάν οι μαθητές έχουν προαχθεί στην επόμενη τάξη, σύμφωνα με τα ισχύοντα στα Λύκεια γενικής εκπαίδευσης. Στα Μουσικά Γυμνάσια εγγράφονται μαθητές, απόφοιτοι των Δημοτικών σχολείων, κατόπιν επιλογής από ειδική επιτροπή που συγκροτείται για κάθε Μουσικό σχολείο χωριστά. Τα Θέματα στα οποία αξιολογούνται οι υποψήφιοι μαθητές για την εγγραφή τους στην Α΄ τάξη Γυμνασίου του Μουσικού Σχολείου είναι: Ρυθμός, Ακουστική ικανότητα, Φωνητική ικανότητα, Διάκριση Ηχοχρωμάτων και προαιρετικά ένα Μουσικό Όργανο (ευρωπαϊκό ή παραδοσιακό), σε επίπεδο αντίστοιχο τουλάχιστον της Κατωτέρας Σχολής (Υπουργική Απόφαση 20923/Δ2/23-2-2021). Στην Α' τάξη Μουσικών Λυκείων εγγράφονται οι απόφοιτοι του οικείου Μουσικού Γυμνασίου και επιτυχόντες μέσω κατατακτηρίων εξετάσεων άλλων γενικών σχολείων, εάν υπάρξουν κενές θέσεις. Ο αριθμός των Μουσικών Γυμνασίων που λειτουργούν σε ολόκληρη τη χώρα ανέρχεται σε 51, ενώ ο αριθμός των Μουσικών Λυκείων ανέρχεται σε 47.
Καλλιτεχνικά σχολεία
Τα Καλλιτεχνικά σχολεία ιδρύθηκαν με τον νόμο 3194/2003 και περιλαμβάνουν τις κατευθύνσεις: 1. Εικαστικών τεχνών 2. Θεάτρου - κινηματογράφου 3. Χορού. Σκοπός των Καλλιτεχνικών σχολείων είναι η εξοικείωση, η προετοιμασία, η ενθάρρυνση και η στήριξη του ενδιαφέροντος των μαθητών για τις τέχνες, καθώς και η καλλιέργεια και η εκπαίδευση των δεξιοτήτων και κλίσεων που διαθέτουν. Επίσης στοχεύουν στην κατάρτιση των νέων που επιθυμούν να ακολουθήσουν επαγγελματική κατεύθυνση στον χώρο του θεάτρου, του χορού και των εικαστικών τεχνών, χωρίς παράλληλα να υστερούν σε γενική παιδεία αν τελικά επιλέξουν άλλον τομέα επιστημονικής ή επαγγελματικής κατεύθυνσης. Το πρόγραμμα των Καλλιτεχνικών σχολείων περιλαμβάνει, εκτός από όλα τα μαθήματα γενικής παιδείας του Γυμνασίου και του Γενικού Λυκείου μαθήματα καλλιτεχνικής παιδείας των τριών κατευθύνσεων. Το ωρολόγιο πρόγραμμα των Καλλιτεχνικών Γυμνασίων είναι διευρυμένο και διαμορφώνεται σε 40 ώρες εβδομαδιαίως (Υπουργική Απόφαση 106696/Δ2/18-8-2020). Στην Α΄ τάξη των Καλλιτεχνικών Γυμνασίων εγγράφονται μαθητές απόφοιτοι των Δημοτικών σχολείων κατόπιν επιλογής (εισαγωγικών εξετάσεων). Κάθε μαθητής μπορεί να είναι υποψήφιος σε μία ή δύο κατευθύνσεις. Οι μαθητές που επιτυγχάνουν σε δύο κατευθύνσεις, εγγράφονται στην κατεύθυνση που συγκεντρώνουν τη μεγαλύτερη βαθμολογία. Στα Καλλιτεχνικά Λύκεια και συγκεκριμένα στην Α' τάξη αυτών εγγράφονται αυτοδικαίως οι απόφοιτοι των Καλλιτεχνικών Γυμνασίων και/ή μαθητές από άλλα Γυμνάσια μετά από κατατακτήριες εξετάσεις. Ο αριθμός των Καλλιτεχνικών Γυμνασίων που λειτουργούν επί του παρόντος, σε ολόκληρη τη χώρα ανέρχεται σε 8, ενώ τα Καλλιτεχνικά Λύκεια είναι 0.
Εκκλησιαστικά σχολεία
Τα Εκκλησιαστικά Σχολεία ιδρύονται και λειτουργούν με ειδικό σκοπό οι μαθητές/μαθήτριες που φοιτούν σε αυτά να εμβαθύνουν στην εκκλησιαστική, πνευματική και πολιτισμική παράδοσή της, Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού. Οι επιμέρους στόχοι των Εκκλησιαστικών Σχολείων είναι οι μαθητές/μαθήτριες να:
- οικοδομούν ένα ολοκληρωμένο μορφωτικό πλαίσιο, πεδίο γνώσης και κατανόησης της Ορθοδοξίας, ως εκκλησιαστικής, πνευματικής και πολιτισμικής παράδοσης, καθώς επίσης της θέσης και της αποστολής της στον σύγχρονο κόσμο,
- διερευνούν τις κύριες πτυχές της εκκλησιαστικής διδασκαλίας, λατρείας, πνευματικότητας, τέχνης, παράδοσης και ζωής και να ευαισθητοποιούνται ως προς τη σύγχρονη δυναμική τους,
- κατανοούν την ανάγκη για αλληλοσεβασμό και διάλογο μεταξύ διαφορετικών θρησκευτικών κοινοτήτων και παραδόσεων προς όφελος της κοινωνικής και θρησκευτικής ειρήνης και
- εμπεδώνουν την ανάγκη για την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος.
Στους αποφοίτους των Εκκλησιαστικών Λυκείων χορηγείται απολυτήριο ισότιμο με αυτό των Γενικών Λυκείων, παρέχοντάς τους δικαίωμα συμμετοχής στο εκάστοτε ισχύον σύστημα εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση. Σε ολόκληρη τη χώρα λειτουργούν 7 Γενικά Εκκλησιαστικά Λύκεια – Εκκλησιαστικά Γυμνάσια και 10 Εκκλησιαστικά Λύκεια.
Μειονοτικά σχολεία
Η παρεχόμενη μειονοτική εκπαίδευση στην Ελλάδα αφορά την οριοθετημένη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης, η οποία περιλαμβάνει αποκλειστικά τους εγγεγραμμένους στα δημοτολόγια κατοίκους της Θράκης, Έλληνες πολίτες, μουσουλμάνους κατά το θρήσκευμα, απογόνους των μη ανταλλαγμένων πληθυσμών (Ελλάδας-Τουρκίας) με την υπογραφή της Συνθήκης της Λωζάννης. Το μειονοτικό εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα θεμελιώνεται στη Συνθήκη της Λωζάννης, συνεπικουρείται από τις διατάξεις κατοπινών μορφωτικών πρωτοκόλλων και ορίζεται από την ελληνική νομοθεσία. Ακολουθεί δίγλωσσο πρόγραμμα διδασκαλίας, κατανέμοντας ισότιμα και ισόποσα το χρόνο ανάμεσα στην τουρκική και την ελληνική γλώσσα, με τις 2 γλώσσες να συνιστούν και οι ίδιες, εκτός από γλώσσες διδασκαλίας και αντικείμενο διδασκαλίας. Το δίγλωσσο αναλυτικό πρόγραμμα διδασκαλίας αναπτύσσεται μεν σε συμφωνία και αντιστοίχιση με τα προγράμματα των λοιπών δημοσίων σχολείων της χώρας, αλλά με έμφαση στη διατήρηση, την καλλιέργεια και την προαγωγή του γλωσσικού και πολιτισμικού υπόβαθρου της μειονότητας. Στη Θράκη σήμερα λειτουργούν δύο Μειονοτικά Γυμνάσια και δύο Μειονοτικά Λύκεια.
Διαπολιτισμικά σχολεία
Τα Σχολεία Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης λειτουργούν με σκοπό:
- Την εκπαιδευτική ένταξη,
- Την κοινωνική ένταξη των παιδιών μεταναστευτικής καταγωγής σε πλαίσιο ισοτιμίας και με σεβασμό στη διατήρηση της πολιτιστικής τους ταυτότητας,
- Την αντιμετώπιση των αρνητικών διακρίσεων που δημιουργούνται με βάση τις πολιτισμικές διαφορές, την ξενοφοβία και τον ρατσισμό.
Τα εν λόγω σχολεία, σύμφωνα με τον νόμο 4415/2016, δύνανται να λειτουργούν ως Πειραματικά Σχολεία Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και επιδιώκουν τη συνεργασία με τα ΑΕΙ της χώρας. Εφαρμόζουν σε πειραματική βάση ερευνητικά και καινοτόμα προγράμματα που αφορούν τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και την αντιμετώπιση του εκπαιδευτικού και κοινωνικού αποκλεισμού λόγω φυλετικής καταγωγής και πολιτιστικής προέλευσης. Τα προγράμματα σπουδών και οι παιδαγωγικές μέθοδοι εφαρμόζονται όπως στα υφιστάμενα Πειραματικά σχολεία. Ο αριθμός των Διαπολιτισμικών Γυμνασίων είναι 8 και των Διαπολιτισμικών Λυκείων 5.
Σχολείο ευρωπαϊκής παιδείας
Το Σχολείο Ευρωπαϊκής Παιδείας (ΣΕΠ) ιδρύθηκε στην Κρήτη βάσει του νόμου 3376/2005. Το σχολείο ακολουθεί εξ ολοκλήρου τα αναλυτικά προγράμματα μαθημάτων που διδάσκονται στα Ευρωπαϊκά Σχολεία και καλύπτει Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο. Σε αυτό εγγράφονται:
- Παιδιά του προσωπικού του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια των Δικτύων και Πληροφοριών (ENISA) ή άλλης υπηρεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
- Παιδιά του προσωπικού των Διεθνών Οργανισμών και των Διπλωματικών Αποστολών που εδρεύουν στο Ηράκλειο της Κρήτης;
- Απόφοιτοι του κύκλου πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του ΣΕΠ;
- Μαθητές που έρχονται με μετεγγραφή από άλλα Ευρωπαϊκά σχολεία ή σχολεία Ευρωπαϊκής Παιδείας (τύπου ΙΙ);
- Μαθητές που διαμένουν στην ευρύτερη περιφέρεια του συγκεκριμένου σχολείου, στο υπόλοιπο των θέσεων, κατόπιν κλήρωσης.
Στο ΣΕΠ λειτουργούν δύο γλωσσικά τμήματα, ελληνόφωνο και αγγλόφωνο. Οι μαθητές των οποίων η μητρική γλώσσα δεν περιλαμβάνεται στα γλωσσικά τμήματα που λειτουργούν, οφείλουν να εξεταστούν στην γλώσσα του τμήματος που θα επιλέξουν, για να διαπιστωθεί αν οι γνώσεις τους στην γλώσσα διδασκαλίας του συγκεκριμένου γλωσσικού τμήματος είναι σε επίπεδο που τους επιτρέπει να παρακολουθούν το συγκεκριμένο γλωσσικό τμήμα. Σε ό,τι αφορά τα ωρολόγια προγράμματα, τις διδακτικές μεθόδους και την αξιολόγηση και προαγωγή των μαθητών ισχύει το γενικότερο πλαίσιο λειτουργίας των ευρωπαϊκών σχολείων.
Ιεροσπουδαστήρια
Τα Μουσουλμανικά Ιεροσπουδαστήρια Θράκης είναι θρησκευτικά σχολεία στα οποία δύνανται να φοιτούν μόνο μαθητές/μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης, καλύπτοντας τις ανάγκες της θρησκευτικής τους εκπαίδευσης. Τα Μουσουλμανικά Ιεροσπουδαστήρια Θράκης καλύπτουν τη βαθμίδα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Γυμνάσιο - Λύκειο) και χορηγούν τίτλους σπουδών ισότιμους με αυτούς των σχολείων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Οι μαθητές των Ιεροσπουδαστηρίων παρακολουθούν το ωρολόγιο πρόγραμμα που διδάσκεται στα Γυμνάσια και τα Λύκεια αντίστοιχα, ενώ επιπλέον διδάσκονται και μαθήματα θρησκευτικής εξειδίκευσης, όπως το Κοράνι, η ερμηνεία του, το Ισλαμικό Δίκαιο, κ.τλ. Το διδακτικό πρόγραμμα αναπτύσσεται στην Ελληνική, την Τουρκική και την Αραβική γλώσσα. Λειτουργούν δύο Ιεροσπουδαστήρια, ένα στην Κομοτηνή και ένα στην Ξάνθη.
Σχολεία δεύτερης ευκαιρίας
Τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας θεσμοθετήθηκαν με τον νόμο 2525/97 ως ένα ευέλικτο πρόγραμμα εκπαίδευσης ενηλίκων με το οποίο παρέχεται η δυνατότητα σε όσους διέρρευσαν από το εκπαιδευτικό σύστημα, πριν ολοκληρώσουν την υποχρεωτική τους εκπαίδευση, να συνεχίσουν τις σπουδές τους και να αποκτήσουν τίτλο ισότιμο με το απολυτήριο του Γυμνασίου. Δικαίωμα εγγραφής στα ΣΔΕ έχουν όσοι έχουν υπερβεί το 18ο έτος της ηλικίας τους ή συμπληρώνουν το 18ο έτος της ηλικίας τους μέχρι 31 Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής και έχουν ολοκληρώσει την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Σκοπός των ΣΔΕ είναι η συνολική ανάπτυξη των εκπαιδευόμενων και η πληρέστερη συμμετοχή τους στο οικονομικό, κοινωνικό και πολιτιστικό γίγνεσθαι καθώς και η αποτελεσματικότερη συμμετοχή τους στο χώρο της εργασίας. Η χρονική διάρκεια της εκπαίδευσης ορίζεται σε δύο σχολικά έτη τα οποία δεν αντιστοιχούν στα έτη εκπαίδευσης του τυπικού Γυμνασίου. Συνεπώς, μόνο όταν ο εκπαιδευόμενος ολοκληρώσει επιτυχώς την εκπαίδευσή του στο ΣΔΕ, μπορεί να αποκτήσει απολυτήριο τίτλο που είναι ισότιμος με τον απολυτήριο τίτλο του τυπικού Γυμνασίου. Το πρόγραμμα σπουδών των ΣΔΕ διαφοροποιείται σημαντικά από το αντίστοιχο του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος κυρίως ως προς τις αρχές, το περιεχόμενο, τη διδακτική μεθοδολογία και την αξιολόγηση των εκπαιδευόμενων. Η αξιολόγηση των εκπαιδευομένων είναι ποιοτική-περιγραφική και δεν αποτυπώνει στατικά την τελική επίδοση των εκπαιδευομένων, αλλά απεικονίζει την πορεία βελτίωσής τους. Σε ολόκληρη τη χώρα λειτουργούν 86 Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, από τα οποία τα 12 λειτουργούν μέσα σε καταστήματα κράτησης.
Γυμνάσια ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης
Σύμφωνα με τον νόμο 3699/2008, στα Γυμνάσια Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ) φοιτούν μαθητές μέχρι το 19ο έτος της ηλικίας τους. Περιλαμβάνουν την προκαταρκτική τάξη και τρεις επόμενες τάξεις Α', Β', Γ'.
Μαθητές απόφοιτοι Δημοτικού σχολείου με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, μπορεί να εγγράφονται απευθείας στην Α' τάξη του Γυμνασίου ΕΑΕ, ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιείται από το οικείο ΚΕΔΔΥ (Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών). Τα ωρολόγια προγράμματα των Γυμνασίων ΕΑΕ συντάσσονται με βάση την Υπουργική Απόφαση 83315/Δ3/30-6-2020.
Ο αριθμός των Γυμνασίων ΕΑΕ ανέρχεται σε 8.
Περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες στο κεφάλαιο 12.
Λύκεια ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης
Σύμφωνα με τον νόμο 3699/2008, στα Γυμνάσια Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ) φοιτούν μαθητές μέχρι το 19ο έτος της ηλικίας τους. Περιλαμβάνουν την προκαταρκτική τάξη και τρεις επόμενες τάξεις Α', Β', Γ'. Μαθητές απόφοιτοι Δημοτικού σχολείου με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, μπορεί να εγγράφονται απευθείας στην Α' τάξη του Γυμνασίου ΕΑΕ, ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιείται από το οικείο ΚΕΔΔΥ (Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών). Τα ωρολόγια προγράμματα των Γυμνασίων ΕΑΕ συντάσσονται με βάση την Υπουργική Απόφαση 83315/Δ3/30-6-2020. Ο αριθμός των Γυμνασίων ΕΑΕ ανέρχεται σε 8. Περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες στο κεφάλαιο 12.
Ενιαία ειδικά επαγγελματικά γυμνάσια-λύκεια
Από το σχολικό έτος 2017-2018, ιδρύονται τα Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια-Λύκεια τα οποία λειτουργούν υπό ενιαία διοίκηση, διευθυντή και κοινό σύλλογο διδασκόντων. Τα Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια - Λύκεια περιλαμβάνουν τις τάξεις Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄ Γυμνασίου και τις τάξεις Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄ Λυκείου. Στην Α΄ τάξη Γυμνασίου δύνανται να εγγράφονται, κατόπιν γνωμάτευσης του ΚΕΔΔΥ (Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών).
- Απόφοιτοι Γενικού ή Ειδικού Δημοτικού σχολείου
- Μαθητές της Α΄ ή Β΄ τάξης των ΕΕΕΕΚ.
Δικαίωμα πρώτης εγγραφής έχουν οι μαθητές έως το 16ο έτος της ηλικίας τους. Μετά την ολοκλήρωση της φοίτησης των μαθητών στη Δ΄ τάξη χορηγείται τίτλος απολυτηρίου Γυμνασίου. Τα ωρολόγια προγράμματα των Γυμνασίων των Ενιαίων Ειδικών Επαγγελματικών Γυμνασίων-Λυκείων συντάσσονται με βάση την Υπουργική Απόφαση 103832/Δ3/26-08-2021. Τα ωρολόγια προγράμματα των Λυκείων των Ενιαίων Ειδικών Επαγγελματικών Γυμνασίων-Λυκείων συντάσσονται με βάση την Υπουργική Απόφαση 136986/Δ3/20-08-2018. Τα εξεταζόμενα και μη εξεταζόμενα μαθήματα του Λυκείου των Ενιαίων Ειδικών Επαγγελματικών Γυμνασίων - Λυκείων (ΕΝΕΕΓΥ-Λ) καθορίζονται σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση 40204/Δ3/14-03-2019. Τα ζητήματα εγγραφών, μετεγγραφών και φοίτησης των μαθητών καθορίζονται με βάση την Υπουργική Απόφαση 79942/ΓΔ4/21-05-2019. Από το σχολικό έτος 2018-2019, οι κάτοχοι απολυτηρίου και πτυχίου Λυκείου του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου (ΕΝΕΕΓΥ-Λ), οι οποίοι βρίσκονται εκτός απασχόλησης, εκπαίδευσης ή κατάρτισης (ΕΑΕΚ) έχουν δικαίωμα εγγραφής στο «Μεταλυκειακό έτος - Τάξη μαθητείας», ύστερα από εισήγηση του συλλόγου διδασκόντων του ΕΝΕΕΓΥ-Λ και γνωμάτευση ΚΕΔΑΣΥ.
Εργαστήρια ειδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης
Σύμφωνα με τον νόμο 4415/2016, τα Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΕΕΕΕΚ) αποτελούν σχολικές μονάδες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καλύπτουν την υποχρεωτικότητα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και διοικητικά υπάγονται στην οικεία Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Στα Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΕΕΕΕΚ) εγγράφονται απόφοιτοι Δημοτικών σχολείων γενικής ή ειδικής εκπαίδευσης έως και το 16ο έτος της ηλικίας τους, κατόπιν σχετικής εισήγησης των ΚΕΔΑΣΥ, οι οποίοι αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην παρακολούθηση του ακαδημαϊκού προγράμματος του Γυμνασίου και παρουσιάζουν αναπηρίες ή/ και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η φοίτηση στα ΕΕΕΕΚ περιλαμβάνει 6 τάξεις (Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄). Περισσότερες πληροφορίες για τις σχολικές μονάδες που λειτουργούν στο πλαίσιο της ειδικής αγωγής μπορούν να αναζητηθούν στο Κεφάλαιο 12.