Skip to main content
European Commission logo

Eurydice

EACEA National Policies Platform:Eurydice
Elláda:Προσχολική Εκπαίδευση και Φροντίδα

Greece

4.Elláda:Προσχολική Εκπαίδευση και Φροντίδα

Last update: 15 June 2022

Στην Ελλάδα, η προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα προσφέρεται σε δύο είδη δομών, ανάλογα με την ηλικία του παιδιού. Τα παιδιά κάτω των 4 ετών (ISCED 010) μπορούν να έχουν πρόσβαση:

  • Σε βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς αρμοδιότητας κυρίως των Δήμων (Υπουργείο Εσωτερικών).
  • Σε αντίστοιχες ιδιωτικές δομές προσχολικής αγωγής και φροντίδας (κερδοσκοπικού και μη χαρακτήρα), καθώς και μονάδες απασχόλησης βρεφών ή/και παιδιών για λίγες ώρες και βρεφονηπιακούς σταθμούς ολοκληρωμένης φροντίδας που λειτουργούν υπό την επίβλεψη του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

Τα παιδιά ηλικίας 4 και 5 ετών (ISCED 020) φοιτούν σε:

Η λειτουργία των δημοτικών βρεφικών, βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών διέπεται από τον «Πρότυπο Κανονισμό Λειτουργίας Δημοτικών Παιδικών και Βρεφονηπιακών Σταθμών» (Κοινή Υπουργική Απόφαση 41087/29-11-2017, όπως τροποποιήθηκε από την Υ.Α. αρ. Δ11/οικ.26396/920/2020).

Βάσει αυτού, οι βρεφικοί, βρεφονηπιακοί και παιδικοί σταθμοί (ISCED 010) είναι χώροι αγωγής και φροντίδας και ασφαλούς διαμονής για παιδιά προσχολικής ηλικίας.

Ειδικότερα:

  • Σε βρεφικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς υπάρχει δυνατότητα εγγραφής βρεφών από 2 μηνών, υπό προϋποθέσεις, έως την ηλικία εγγραφής τους στην υποχρεωτική εκπαίδευση (από 4 ετών).
  • Οι παιδικοί σταθμοί φιλοξενούν παιδιά από 2,5 ετών έως την ηλικία εγγραφής τους στην υποχρεωτική εκπαίδευση.

Σκοπός των βρεφικών, βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών είναι:

  1. Να παρέχουν ενιαία προσχολική αγωγή σύμφωνα με τα πλέον σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα.
  2. Να βοηθούν τα παιδιά να αναπτυχθούν ολόπλευρα, σωματικά, νοητικά συναισθηματικά και κοινωνικά.
  3. Να εξαλείφουν κατά το δυνατό, τις διαφορές που τυχόν προκύπτουν από το πολιτιστικό, οικονομικό και μορφωτικό επίπεδο των γονιών τους.
  4. Να εξυπηρετούν τους γονείς και παράλληλα να τους ευαισθητοποιούν πάνω σε θέματα σύγχρονης παιδαγωγικής και ψυχολογίας.
  5. Να βοηθούν τα παιδιά προσχολικής ηλικίας στην ομαλή μετάβασή τους από το οικογενειακό στο σχολικό περιβάλλον.
  6. Να παρέχουν ημερήσια διατροφή και φροντίδα στα παιδιά που φιλοξενούν τηρώντας τους κανόνες υγιεινής και ασφάλειας.

Δεν υπάρχουν παιδαγωγικές κατευθύνσεις για την Προσχολική Εκπαίδευση και Φροντίδα που παρέχεται στις δομές για παιδιά κάτω των 4 ετών.

Στην αρμοδιότητα των Δήμων εντάσσεται, μεταξύ άλλων, η χορήγηση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας δημοτικών και ιδιωτικών βρεφικών, βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών (Νόμος 3463/2006).

Η λειτουργία των ιδιωτικών δομών επιβλέπεται κυρίως από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (Κοινή Υπουργική Απόφαση 41087/29-11-2017, όπως τροποποιήθηκε από την Υ.Α. αρ. Δ11/οικ.26396/920/2020).

Η προσχολική εκπαίδευση που παρέχεται στα νηπιαγωγεία (ISCED 020) ανήκει στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, υπάγεται στην ίδια νομοθεσία (Νόμος 1566/1985) και παρουσιάζεται αναλυτικά στο Κεφάλαιο 5.

Η υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση στην Ελλάδα έγινε πρόσφατα δίχρονη και ξεκινά από την ηλικία των 4 ετών, με φοίτηση στα νηπιαγωγεία (Ν. 4521/2018). Από το σχολικό έτος 2020-21, η δίχρονη υποχρεωτική φοίτηση στα νηπιαγωγεία  έχει τεθεί σε καθολική εφαρμογή, σε εθνικό επίπεδο (Νόμος 4704/2020).

Η φοίτηση στα δημόσια νηπιαγωγεία είναι δωρεάν.