Skip to main content
European Commission logo

Eurydice

EACEA National Policies Platform:Eurydice
National reforms in vocational education and training and adult learning

Greece

14.Ongoing reforms and policy developments

14.3National reforms in vocational education and training and adult learning

Last update: 27 June 2022

Οι σημαντικότερες αλλαγές στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση και Δια Βίου Μάθηση είναι οι κάτωθι (Ν. 4763/2020):

 Σύνδεση επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με την παραγωγή και την αγορά εργασίας

Σε κάθε περιφέρεια της χώρας συνιστάται δωδεκαμελές Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας. Τα Συμβούλια Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας έχουν ως αποστολή την υποβολή εισηγήσεων-γνωμοδοτήσεων προς το Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης για θέματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, καθώς και τα ειδικά μαθήματα, τα προγράμματα και τις δραστηριότητες, πέραν του εγκεκριμένου κορμού μαθημάτων.

Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια

Παρέχεται η δυνατότητα ίδρυσης ή χαρακτηρισμού Επαγγελματικών Λυκείων ως προτύπων.  Σκοπός των Προτύπων Επαγγελματικών Λυκείων είναι:

  1. Η ανάπτυξη ενός από τους κύριους πυλώνες στήριξης και εφαρμογής του κοινού στρατηγικού σχεδιασμού της επαγγελματικής εκπαίδευσης και της επαγγελματικής κατάρτισης, με την ουσιαστική συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στον σχεδιασμό τους.
  2. Η ενίσχυση του βαθμού αυτονομίας των μονάδων επαγγελματικής εκπαίδευσης, με ενεργό ρόλο των εκπροσώπων της τοπικής κοινωνίας.
  3. Η προαγωγή της εκπαιδευτικής έρευνας στην πράξη, σε συνεργασία με τις αντίστοιχες σχολές και τμήματα των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της ημεδαπής, στη διδακτική των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων, καθώς και στην οργάνωση, διοίκηση, αξιολόγηση και διαχείριση σχέσεων στο επίπεδο της σχολικής μονάδας.
  4. Η ανάπτυξη ερευνητικών και εκπαιδευτικών, ευρωπαϊκών και διεθνών συνεργασιών.
  5. Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών των επαγγελματικών ειδικοτήτων στα αντικείμενα της διδασκαλίας τους. Την επιμόρφωση συνδράμουν ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και επιχειρήσεις της περιοχής.
  6. Η πιλοτική εφαρμογή: 
  • νέων προγραμμάτων σπουδών,
  • σύγχρονου εκπαιδευτικού υλικού, 
  • καινοτόμων διδακτικών πρακτικών, 
  • προγραμμάτων αξιολόγησης της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου και της υλικοτεχνικής υποδομής των σχολικών μονάδων,
  • νέων προτύπων διοίκησης και λειτουργίας του σχολείου και καλών πρακτικών μεθόδων διδασκαλίας και πρακτικής άσκησης.
  1.  Η δοκιμαστική εισαγωγή νέων επαγγελματικών τομέων και ειδικοτήτων πριν την ευρεία εφαρμογή τους.
  2. Η εναρμόνιση των επαγγελματικών τομέων και ειδικοτήτων με τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, με σκοπό την πρακτική άσκηση και την επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων.

Κατά τα λοιπά, τα Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια εξυπηρετούν, από κοινού με τα υπόλοιπα σχολεία, τους σκοπούς της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Στη μεταρρύθμιση ελήφθησαν υπόψη αρκετές πηγές:

  • οι συστάσεις της Ευρωπαϊκής επιτροπής για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων,
  • το Ευρωπαϊκό πλαίσιο για ποιοτικά και αποτελεσματικά προγράμματα μαθητείας,
  • το Σχέδιο Σύστασης για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση,
  • το Ευρωπαϊκό εξάμηνο,
  • το Ευρωπαϊκό θεματολόγιο δεξιοτήτων,
  • μελέτες του CEDEFOP, των κοινωνικών εταίρων κτλ. 

Στόχος της μεταρρύθμισης είναι ένα νέο εκπαιδευτικό παράδειγμα, το οποίο:

  1. Αφενός, θα παράγει επαγγελματικά προσόντα πολλαπλών επιπέδων και θα ενισχύει το ανθρώπινο δυναμικό ώστε να εντάσσεται με υψηλές προσδοκίες στην αγορά εργασίας.
  2. Και αφετέρου, θα αξιοποιεί εκλογικευμένα και στο πλαίσιο ενός συστήματος ανατροφοδότησης, τρεις βασικούς θεσμούς: α) τριμερισμό (κράτος, σπουδαστές/καταρτιζόμενοι/εργαζόμενοι, εργοδότες), β) μηχανισμό παρακολούθησης και στάθμισης των επαγγελματικών προσόντων και γ) πιστοποίηση των προσόντων αυτών που θα οδηγήσει σε ενίσχυση της αναπτυξιακής δυναμικής των επιχειρήσεων και της οικονομίας εν γένει και αύξηση της παραγωγικότητας, καθώς και οικονομική μεγέθυνση.

Μία θεσμική αλλαγή αφορά στο πεδίο κάλυψης της τυπικής εκπαίδευσης:

  • τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας,
  • τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης,
  • οι Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού και το έτος μαθητείας ανήκουν πλέον στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα, ενώ στη μη-τυπική εκπαίδευση ανήκουν μόνο τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης και τα κολλέγια.

Μεταγυμνασιακή Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση

Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης και Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού

Η μεταγυμνασιακή επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, επιπέδου τρία (3), παρέχεται από τις Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης και τις Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού

Σκοπός των ανωτέρω σχολών είναι:

  1. η παροχή υπηρεσιών αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σε αποφοίτους με τίτλο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης ή τίτλο ισότιμο προς αυτόν,
  2. η αντιμετώπιση της σχολικής διαρροής, η αναβάθμιση των βασικών δεξιοτήτων των κατόχων τίτλων υποχρεωτικής εκπαίδευσης ή ισότιμων προς αυτούς και η ένταξή τους στην αγορά εργασίας και
  3. η μέριμνα για την ένταξη στην επαγγελματική ζωή ευπαθών και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων σε ό,τι αφορά στις Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης,
  4. ειδικότερα, οι Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού παρέχουν μεταγυμνασιακή επαγγελματική εκπαίδευση επιπέδου τρία (3), εφαρμόζοντας το δυικό σύστημα, που συνδυάζει τη θεωρητική και εργαστηριακή εκπαίδευση στην τάξη με την μαθητεία σε εργασιακό χώρο.

Οι Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης μπορεί να είναι δημόσιες ή ιδιωτικές, ημερήσιες ή εσπερινές

Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης

Στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και ειδικότερα στη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Διά βίου μάθησης και Νεολαίας, συνιστάται Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, το οποίο έχει ως αποστολή την υποβολή προτάσεων και εισηγήσεων προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων για τον σχεδιασμό της εθνικής πολιτικής σε θέματα επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και διά βίου μάθησης, στο πλαίσιο ιδίως της προώθησης της γνώσης, της βιώσιμης ανάπτυξης, της αξιοποίησης των ικανοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού και της σύνδεσης της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και την απασχόληση.

Κεντρική Επιστημονική Επιτροπή

Στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, συνιστάται Κεντρική Επιστημονική Επιτροπή, η οποία υποστηρίζει επιστημονικά τη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Διά Βίου Μάθησης και Νεολαίας, καθώς και το Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Η αποστολή της συνίσταται στην επιστημονική έρευνα, μελέτη και τεκμηρίωση στα θέματα που αφορούν στη βελτίωση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, καθώς και των προγραμμάτων της διά βίου μάθησης.

Ίδρυση Πειραματικών και Θεματικών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης

Παρέχεται η δυνατότητα ίδρυσης δημόσιων Πειραματικών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης και Θεματικών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης. Αποστολή των Πειραματικών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης είναι η προώθηση της ανάπτυξης και πειραματικής εφαρμογής μοντέλου καινοτόμου λειτουργίας στη βάση ειδικών προδιαγραφών, ιδίως εκπαιδευτικής μεθοδολογίας, εκπαιδευτικού προσωπικού, στοχευμένων ειδικοτήτων, εποπτικών μέσων διδασκαλίας, υποδομών, εργαστηριακού εξοπλισμού και συστήματος διαχείρισης ποιότητας. Ειδικότερη αποστολή κάθε Θεματικού Ινστιτούτου Επαγγελματικής Κατάρτισης αποτελεί η πιλοτική ανάπτυξη και προώθηση ειδικοτήτων επαγγελματικής κατάρτισης που αντιστοιχούν σε στοχευμένο κατά περίπτωση αναπτυξιακό τομέα της οικονομίας, εφαρμόζοντας καινοτόμες μεθόδους λειτουργίας και υιοθετώντας καλές διεθνείς πρακτικές.