Skip to main content
European Commission logo

Eurydice

EACEA National Policies Platform:Eurydice
Mobility and internationalisation

Greece

13.Mobility and internationalisation

Last update: 29 June 2022

Η Ελλάδα προωθεί, σχεδιάζει και υλοποιεί πρωτοβουλίες, στρατηγικές και δράσεις που αφορούν στην ευρωπαϊκή και διεθνή διάσταση της εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Οι πολιτικές αυτές μέσω της προώθησης ευρωπαϊκών και διεθνών εκπαιδευτικών συνεργασιών στοχεύουν στην:

  • Ενίσχυση της ποιότητας της εκπαίδευσης
  • Αποτελεσματικότερη ικανοποίηση των αναγκών της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας
  • Αποδοχή της πολιτιστικής διαφορετικότητας και της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.

Η ευρωπαϊκή και διεθνής διάσταση της εκπαίδευσης προωθείται μέσα από:

  • Τη συμμετοχή της Ελλάδας στη διαμόρφωση και υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης
  • Τη συμμετοχή σε ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισμούς και στα προγράμματά τους
  • Την ανάπτυξη εθνικών πρωτοβουλιών για τη σύναψη διμερών και πολυμερών μορφωτικών συμφωνιών
  • Την προώθηση της ευρωπαϊκής και διεθνούς διάστασης στα προγράμματα σπουδών όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης και κατάρτισης
  • Την προώθηση της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης και την ενίσχυση των ελληνικών σπουδών στο εξωτερικό.

    Η Ελλάδα ως ενεργό μέλοςτηςδιεθνούς κοινότητας, αναπτύσσει διεθνείς

    • διμερείς και
    • πολυμερείς

      σχέσεις στα θέματα που αφορούν στον χώρο της εκπαίδευσης.

      Εκπαιδευτικές δράσεις και προγράμματα υλοποιούνται σε συνεργασία με τα θεσμικά όργανα των διεθνών οργανισμών και ταυτόχρονα γίνεται προσπάθεια για τη διάχυση και αξιοποίηση της διεθνούς εκπαιδευτικής πολιτικής στο ελληνικό εκπαιδευτικό πλαίσιο.

      Η προώθηση της ευρωπαϊκής διάστασης στους τομείς της εκπαίδευσης και κατάρτισης αποτελεί έναν από τους στόχους της ελληνικής εκπαιδευτικής πολιτικής.

      Για τον σκοπό αυτό υιοθετούνται μέτρα και υλοποιούνται δράσεις που στοχεύουν στην επίτευξη των στόχων του στρατηγικού πλαισίου για την ευρωπαϊκή συνεργασία στην εκπαίδευση και την κατάρτιση προς τον Ευρωπαϊκό Χώρο Εκπαίδευσης και πέραν αυτού (2021-2030).

      Προσχολική και σχολική εκπαίδευση

      Η ευρωπαϊκή και διεθνής διάσταση αντανακλάται:

      • Στις γενικές αρχές και στους στόχους των προγραμμάτων σπουδών
      • Στους ειδικούς στόχους συγκεκριμένων μαθημάτων
      • Στο περιεχόμενο των σχολικών εγχειριδίων.

        Στόχος των προγραμμάτων σπουδών σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, είναι, μεταξύ άλλων, η ευαισθητοποίηση των μαθητών σε ζητήματα όπως:

        1. Η διαφορετικότητα
        2. Η ιδιότητα του ενεργού πολίτη
        3. Η ισότητα των φύλων
        4. Η ειρηνική συνύπαρξη
        5. Η κλιματική αλλαγή
        6. Η αειφόρος ανάπτυξη
        7. Οι πολυπολιτισμικές κοινωνίες
        8. Οι πρόσφυγες
        9. Οι μετανάστες.

          Επιπροσθέτως, η ανάπτυξη του θεσμού των ανταλλαγών και των αδελφοποιήσεων των σχολείων με αντίστοιχα του εξωτερικού, μέσω της συμμετοχής της χώρας μας σε ευρωπαϊκά προγράμματα, όπως το Erasmus+ και το e-Twinning:

          • Ενισχύουν τόσο την ευρωπαϊκή όσο και τη διεθνή διάσταση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος
          • Ενθαρρύνουν την κινητικότητα μαθητών και εκπαιδευτικού προσωπικού.

            Περαιτέρω, οι επιμέρους δράσεις προωθούν και ενισχύουν την κινητικότητα εκπαιδευτικών και μαθητών:

            • Το ψηφιακό σχολείο
            • Η ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία
            • Η ενίσχυση εκμάθησης ξένων γλωσσών ακόμα και από την πρώιμη ηλικία
            • Καινοτόμα γνωστικά αντικείμενα.

              Επίσης, πρέπει να σημειωθεί ότι τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση διδάσκονται με συστηματικό τρόπο αντικείμενα που σχετίζονται με την:

              • Ευρωπαϊκή Ένωση
              • Ευρωπαϊκή Ιστορία
              • Τον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό.

                Το ποσοστό αντίστοιχων θεμάτων ως προς το σύνολο της διδακτέας ύλης ποικίλει ανάλογα με τη βαθμίδα και το γνωστικό αντικείμενο.

                Ανώτατη εκπαίδευση

                Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων δίνει έμφαση στην άρση των εμποδίων και στη διευκόλυνση της κινητικότητας:

                • Φοιτητών
                • Ακαδημαϊκών
                • Διοικητικών υπαλλήλων στον χώρο της εκπαίδευσης.

                Στοχεύει στο να μετατρέψει την Ελλάδα από χώρα αποστολής φοιτητών στο εξωτερικό, σε έναν διεθνή προορισμό ενισχύοντας την εξωστρέφεια και αναβαθμίζοντας την ποιότητα των ελληνικών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων.

                Σύμφωνα μάλιστα με τον οργανισμό του Υπουργείου (προεδρικό διάταγμα 18/2018) λειτουργεί τμήμα Διασύνδεσης με την Ευρωπαϊκή Πολιτική για την Ανώτατη Εκπαίδευση το οποίο, μεταξύ άλλων, ασχολείται με:

                • Εκπροσωπήσεις σε Ευρωπαϊκούς και Διεθνείς Οργανισμούς
                • Ομάδες εργασίας
                • Δίκτυα
                • Μη Κυβερνητικές οργανώσεις για θέματα που σχετίζονται με την ανώτατη εκπαίδευση.

                  Η ενίσχυση της διεθνοποίησης αποτελεί κοινό στόχο της πολιτείας και των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΕΙ).

                  Η ανάγκη να τεθεί η διεθνοποίηση ως προτεραιότητα αποτυπώνεται στον νόμο 4485/2017 στον οποίο αναφέρεται ότι τα ΑΕΙ έχουν ως αποστολή, μεταξύ άλλων, την προώθηση της:

                  • Συνεργασίας με άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα και ερευνητικούς φορείς στην ημεδαπή και στην αλλοδαπή
                  • Αποτελεσματικής κινητικότητας του εκπαιδευτικού προσωπικού, των φοιτητών και των αποφοίτων τους,

                    συμμετέχοντας ενεργά στην ευρωπαϊκή και στη διεθνή  ακαδημαϊκή κοινότητα.

                    Στον νόμο 4653/2020 για την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) περιλαμβάνονται προβλέψεις για την ενίσχυση της διεθνοποίησης των Ιδρυμάτων μέσω προτάσεων του Ανώτατου Συμβουλίου. Επιπλέον, μεταξύ των αρμοδιοτήτων του Συμβουλίου Αξιολόγησης και Πιστοποίησης (ΣΑΠ) της ΕΘΑΑΕ είναι και η διενέργεια θεματικών αξιολογήσεων του βαθμού διεθνοποίησης κάθε ιδρύματος. Τέλος, μεταξύ των δεικτών στη βάση των οποίων κατανέμεται η Δημόσια επιχορήγηση στα Ιδρύματα, περιλαμβάνονται δείκτες σχετικοί με τον βαθμό διεθνοποίησης.

                    Επιπλέον, η δράση «Study in Greece» η οποία αφορά στη λειτουργία διαδικτυακής πύλης παροχής πληροφοριών για σπουδές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα, αποτελεί σημαντική προσπάθεια στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της διεθνούς εικόνας των ελληνικών ΑΕΙ τόσο για τα προπτυχιακά όσο και τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών.

                    Το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος (ΔΙΠΑΕ) επιδιώκει να αποτελέσει πυλώνα αριστείας στην εκπαίδευση και την έρευνα δίνοντας ταυτόχρονα έμφαση:

                    • στη διεθνοποίηση
                    • στην αξιοποίηση των ερευνητικών αποτελεσμάτων
                    • στη διδακτική και μαθησιακή καινοτομία
                    • στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας
                    • και στη διασύνδεση του Ιδρύματος με την κοινωνία.

                    Το Ίδρυμα επιδιώκει:

                    • την ενδυνάμωση των επαφών του με τη διεθνή ακαδημαϊκή κοινότητα
                    • τη συμμετοχή του σε δίκτυα στρατηγικών συμμαχιών
                    • την αξιοποίηση της ερευνητικής του υποδομής
                    • την αύξηση της κινητικότητας της ακαδημαϊκής κοινότητας
                    • και τη δημιουργία αγγλόφωνων Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών.

                    Στο ως άνω πλαίσιο, η Ελλάδα έχει συνάψει διμερείς και πολυμερείς συνθήκες με μια σειρά χωρών ώστε να ενισχυθεί η πολιτιστική και εκπαιδευτική συνεργασία.

                    Σε επίπεδο ιδρυμάτων, τα Πανεπιστήμια έχουν τη δυνατότητα να αναπτύσσουν συνεργασίες με ιδρύματα της αλλοδαπής, συμμετέχοντας σε ευρωπαϊκά προγράμματα όπως το Erasmus+ ή σε άλλα ευρωπαϊκά ή/και περιφερειακά προγράμματα.

                    Τέλος, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για την Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση Εξωτερικού, στόχος είναι η:

                    • Ποιοτική αναβάθμιση
                    • Βελτίωση της Ελληνόγλωσσης Εκπαίδευσης της Διασποράς,

                      ώστε να ανταποκρίνεται επιτυχώς στις ανάγκες των ελληνικής καταγωγής μαθητών του εξωτερικού, καθώς και των ατόμων μη-ελληνικής καταγωγής που επιθυμούν να γνωρίσουν την ελληνική γλώσσα και πολιτισμό.