Skip to main content
European Commission logo
EACEA National Policies Platform:Eurydice
Δημογραφική Κατάσταση,Γλώσσες και Θρησκείες

Greece

1.Πολιτικό, Κοινωνικό και Οικονομικό Υπόβαθρο , Τάσεις

1.3Δημογραφική Κατάσταση,Γλώσσες και Θρησκείες

Last update: 31 March 2021

Δημογραφική κατάσταση

Η δημογραφία της Ελλάδας αφορά τη μελέτη του πληθυσμού της Ελλάδας τόσο σε επίπεδο στατιστικών στοιχείων όσο και από ποιοτική άποψη.  Στην Ελλάδα απογραφές πληθυσμού που εξετάζουν και άλλα στατιστικά στοιχεία εκτός του συνολικού πληθυσμού και του τόπου διαμονής γίνονται κανονικά κάθε δέκα χρόνια μετά το 1920. 

Υπεύθυνη για αυτές, καθώς και για απογραφές άλλων στατιστικών στοιχείων του πληθυσμού, όπως δείκτες απασχόλησης, εκπαίδευσης κλπ, είναι η Ελληνική Στατιστική Αρχή.

Πληθυσμός

Η Ελλάδα βρίσκεται στο νοτιότατο άκρο της ηπειρωτικής Ευρώπης και καλύπτει έκταση 131.957 τετραγωνικών χιλιομέτρων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛ.ΣΤΑΤ.), βασιζόμενα στην απογραφή του 2001, ο πραγματικός πληθυσμός της χώρας ανήλθε σε 10.934.080 κατοίκους.  Από αυτούς 5,41 εκ. (49,51%) ήταν άνδρες και 5,52 εκ. (50,49%) ήταν γυναίκες. 

Όπως προέκυψε από την αναθεώρηση των αποτελεσμάτων της Απογραφής Πληθυσμού – Κατοικιών 2011, ο Μόνιμος Πληθυσμός της Χώρας ανήλθε σε 10.816.286 άτομα, από τα οποία 5,303,223 είναι άνδρες (49.0%) και 5,513,063 είναι γυναίκες (51.0%).  

Ο Μόνιμος Πληθυσμός αφορά τον αριθμό των ατόμων που έχουν τη συνήθη διαμονή τους στην κάθε Περιφέρεια, Περιφερειακή Ενότητα, Δήμο, Δημοτική Ενότητα, Δημοτική ή Τοπική Κοινότητα και οικισμό της Χώρας.  Στον Μόνιμο Πληθυσμό περιλαμβάνονται όλα τα άτομα ανεξαρτήτως υπηκοότητας (ελληνικής ή άλλης χώρας), τα οποία κατά την Απογραφή Πληθυσμού – Κατοικιών 2011 δήλωσαν τόπο συνήθους διαμονής τους εντός της Ελληνικής Επικράτειας.

Πληθυσμιακές τάσεις

Σύμφωνα με τα στοιχεία του πληθυσμού για το 2016 η μέση εκτίμηση για την προσδοκώμενη ζωή κατά τη γένεση ανερχόταν σε 78 έτη για τους άνδρες και σε 84 έτη για τις γυναίκες (ΕΛΣΤΑΤ, «Συνθήκες διαβίωσης στην Ελλάδα (ηλεκτρονικό δημοσίευμα)».  Μάλιστα, σε σχέση με στοιχεία του 1985, έχει παρατηρηθεί αύξηση της προσδοκώμενης ζωής κατά 7,35% για τους άνδρες και 7,14%  ια τις γυναίκες.  

Ωστόσο, η αναλογία του παιδικού πληθυσμού (0-14 ετών) συνεχώς περιορίζεται και η αναλογία των υπερηλίκων (άνω των 65 ετών) διαρκώς αυξάνεται.  Η αναλογία του πληθυσμού των παραγωγικών ηλικιών (15-64 ετών) αυξήθηκε αισθητά κατά την τελευταία εικοσαετία, ιδίως στους άνδρες, σχεδόν αποκλειστικά λόγω της μαζικής εισόδου οικονομικών μεταναστών στη χώρα.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις  πληθυσμού της Εurostat, η δομή του πληθυσμού - κατά ομάδες ηλικιών - θα είναι τις επόμενες δεκαετίες αρκετά διαφορετική εξαιτίας των δυσμενών δημογραφικών αλλαγών και των τάσεων υπογεννητικότητας και γήρανσης του πληθυσμού.  Μάλιστα, προβλέπεται ότι ο συνολικός πληθυσμός της Ελλάδος θα ανέρχεται σε 8.920.000 περίπου άτομα το 2050. 

Η δομή δε του πληθυσμού θα είναι διαφορετική από αυτή του 2001, δηλαδή η αναλογία των παιδιών ηλικίας 0 – 14 ετών προβλέπεται ότι θα μειωθεί από 15,44% το 2001 σε  12,1% το 2050, ενώ η αναλογία της ομάδας ηλικιών 65 ετών και άνω προβλέπεται ότι θα αυξηθεί από 17,07% το 2001 σε 36,5% το 2050.  Το ποσοστό του οικονομικά ενεργού πληθυσμού ηλικίας 15 – 64 ετών προβλέπεται ότι θα μειωθεί κατά 16,1 ποσοστιαίες μονάδες και από 67,5% το 2000 θα γίνει 51,4 % το 2050.

Από τα αποτελέσματα της απογραφής προκύπτει ότι 9.904.286 άτομα έχουν ελληνική υπηκοότητα, 199.121 άτομα έχουν υπηκοότητα άλλων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, 530.244 άτομα έχουν υπηκοότητα λοιπών χωρών της Ευρώπης, με υπηκοότητα Χωρών Αφρικής, χωρών Καραϊβικής, Νότιας ή Κεντρικής Αμερικής Χωρών Βόρειας Αμερικής, Χωρών Ασίας,Χωρών Ωκεανίας 175.930 και 6.705 άτομα είναι χωρίς υπηκοότητα ή έχουν αδιευκρίνιστη υπηκοότητα.  Το μεγαλύτερο ποσοστό 52,7% των αλλοδαπών που διαμένουν στην Ελλάδα έχουν Αλβανική υπηκοότητα, το 8,3% Βουλγαρική, το 5,1% Ρουμάνικη και ακολουθεί με 3,7% η Πακιστανική και 3,0% η Γεωργιανή (Απογραφή Πληθυσμού - Κατοικιών, 2011, ΕΛΣΤΑΤ 2016).

Στην Ελλάδα η εσωτερική μετανάστευση, ιδιαίτερα στην μεταπολεμική περίοδο, οδήγησε στην αστική μεγέθυνση και στην πληθυσμιακή συρρίκνωση των περιοχών της υπαίθρου.  Παρομοίως, τα τελευταία χρόνια, η αστικοποίηση του πληθυσμού εξακολουθεί να παρουσιάζει αυξητική τάση. Πράγματι, η συμμετοχή των αστικών και ημιαστικών περιοχών στο συνολικό πληθυσμό από 72,8% το 2001 έφθασε στο 76,6% το 2011.  Εντούτοις, ο ρυθμός αστικοποίησης παρουσιάζει αισθητή επιβράδυνση τα τελευταία χρόνια, ίσως διότι έχει ήδη προσεγγίσει υψηλές για την ελληνική πραγματικότητα τιμές.

Ο συνολικός πληθυσμός μειώθηκε σχεδόν κατά 400 000 μεταξύ 2010 και 2019 λόγω του συνδυασμένου αποτελέσματος της καθαρής μετανάστευσης και της αρνητικής φυσικής πληθυσμιακής αλλαγής. Οι ετήσιες ροές εξερχόμενης μετανάστευσης αυξήθηκαν, από περίπου 40 000 άτομα πριν από το 2010, σε πάνω από 100 000 την περίοδο 2012-2017. Το 2016 και το 2017, το συνολικό ισοζύγιο μετανάστευσης έγινε θετικό λόγω των μεγάλων εισροών πολιτών από χώρες εκτός ΕΕ, κυρίως προσφύγων. Ωστόσο, η καθαρή μεταναστευτική εκροή Ελλήνων πολιτών συνεχίστηκε και οι εξερχόμενοι από τη χώρα υπερέβησαν εκείνους που επέστρεψαν κατά 22 000 άτομα το 2017, αν και αυτή η τάση έχει επιβραδυνθεί μετά το 2013. Ο μεγάλος αριθμός ατόμων που εγκαταλείπουν τη χώρα προκαλεί σοβαρές ανησυχίες ως προς τη διαρροή επιστημονικού δυναμικού (brain drain). Η κυβέρνηση λαμβάνει μέτρα για την αντιμετώπιση αυτών των δυσμενών δημογραφικών προκλήσεων.

Αστικοποίηση στην Ελλάδα 2001-2011

ΠεριοχέςΚατανομή πληθυσμού ανά έτος
 20012011
Αστικές και ημιαστικές περιοχές72,876,6
Αγροτικές περιοχές27,224,3
Σύνολο100100

Πηγή: ΕΛ.ΣΤΑΤ., 2014

Ανεργία

Στο πλαίσιο της Έρευνας Εργατικού Δυναμικού, οι πίνακες που ακολουθούν παρουσιάζουν το ποσοστό του εργατικού δυναμικού στο σύνολο του πληθυσμού, καθώς και το ποσοστό των ανέργων στο συνολικό εργατικό δυναμικό, για τα έτη 2015, 2016, 2017, 2018 και 2019.

[[{"fid":"2393","view_mode":"wysiwyg","fields":{"format":"wysiwyg","alignment":"","field_file_image_alt_text[en][0][value]":"ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ 2015-2019","field_file_image_title_text[en][0][value]":false,"field_caption[en][0][value]":""},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"wysiwyg","alignment":"","field_file_image_alt_text[en][0][value]":"ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ 2015-2019","field_file_image_title_text[en][0][value]":false,"field_caption[en][0][value]":""}},"attributes":{"alt":"ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ 2015-2019","style":"float: left;","class":"media-element file-wysiwyg","data-delta":"1"}}]]

 

 

 

 

 

 

 

 

Πηγή: ΕΛ.ΣΤΑΤ., Η Ελλάδα με αριθμούς, Οκτώβριος-Δεκέμβριος 2020

[[{"fid":"2394","view_mode":"wysiwyg","fields":{"format":"wysiwyg","alignment":"","field_file_image_alt_text[en][0][value]":"ΠΟΣΟΣΤΑ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΕΡΓΙΑΣ","field_file_image_title_text[en][0][value]":false,"field_caption[en][0][value]":""},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"wysiwyg","alignment":"","field_file_image_alt_text[en][0][value]":"ΠΟΣΟΣΤΑ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΕΡΓΙΑΣ","field_file_image_title_text[en][0][value]":false,"field_caption[en][0][value]":""}},"attributes":{"alt":"ΠΟΣΟΣΤΑ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΕΡΓΙΑΣ","class":"media-element file-wysiwyg","data-delta":"2"}}]]

Πηγή: ΕΛ.ΣΤΑΤ., Η Ελλάδα με αριθμούς, Οκτώβριος-Δεκέμβριος 2020

Επίσης, παρουσιάζεται γράφημα με η εξέλιξη του ποσοστού ανεργίας κατά το μήνα Δεκέμβριο από το 2004 έως το 2020. 

[[{"fid":"2395","view_mode":"wysiwyg","fields":{"format":"wysiwyg","alignment":"","field_file_image_alt_text[en][0][value]":"ΕΞΕΛΙΞΗ ΠΟΣΟΣΤΟΥ ΑΝΕΡΓΙΑΣ","field_file_image_title_text[en][0][value]":false,"field_caption[en][0][value]":""},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"3":{"format":"wysiwyg","alignment":"","field_file_image_alt_text[en][0][value]":"ΕΞΕΛΙΞΗ ΠΟΣΟΣΤΟΥ ΑΝΕΡΓΙΑΣ","field_file_image_title_text[en][0][value]":false,"field_caption[en][0][value]":""}},"attributes":{"alt":"ΕΞΕΛΙΞΗ ΠΟΣΟΣΤΟΥ ΑΝΕΡΓΙΑΣ","class":"media-element file-wysiwyg","data-delta":"3"}}]]

Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ, Δελτίο Τύπου Έρευνα Εργατικού Δυναμικού, Δεκέμβριος 2020.

Μετανάστευση

Ένα ενδιαφέρον, επίσης, στοιχείο στη δημογραφική εικόνα της Ελλάδας αποτελεί η εκτεταμένη εισερχόμενη μεταναστευτική ροή, η οποία εντοπίζεται ήδη από τη δεκαετία του 1990.

Εκτίμηση πληθυσμού αλλοδαπής υπηκοότητας 1ης Ιανουαρίου 2017
Υπήκοοι άλλων χωρών Ε.Ε.

 205.221

Υπήκοοι χωρών ΕΖΕΣ1.515

Υπήκοοι υποψηφίων προς ένταξη χωρών

364.562

Υπήκοοι χωρών VHDC1

10.314

Υπήκοοι χωρών HDC1

70.164

Υπήκοοι χωρών MDC195.335
Υπήκοοι χωρών LDC162.923
 Σύνολο πληθυσμού αλλοδαπής υπηκοότητας810.034

1 Κατηγοριοποίηση χωρών σύμφωνα με το δείκτη HDI (Human Development Index) του ΟΗΕ.

Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ «Υπολογιζόμενος πληθυσμός κατά ομάδες υπηκοοτήτων έτους 2017»

Η εκπαίδευση όλων των μαθητών που ζουν στην Ελλάδα είναι εθνική υπόθεση.  Αυτό αφορά και την εκπαίδευση των μεταναστών μαθητών.  Η ύπαρξη διαφορετικών πληθυσμιακών ομάδων μαθητών με πολυποίκιλες γλωσσικές και πολιτισμικές ιδιαιτερότητες (αλλοδαποί, παλιννοστούντες, Ρομά, μουσουλμάνοι της Θράκης, ομογενείς) έχει οδηγήσει στην μεγάλη ανάπτυξη στοχευμένων εκπαιδευτικών παρεμβάσεων στο πλαίσιο της «Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης», οι οποίες βοηθούν στη διαδικασία εκπαιδευτικής ένταξης των μαθητών αυτών και καταπολεμούν το φαινόμενο της σχολικής διαρροής.

Η Εκπαίδευση των προσφυγοπαίδων

Τα ζητήματα εκπαίδευσης προσφύγων καθορίζονται με το Ν. 4415/2016 «Ρυθμίσεις για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση, τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και άλλες διατάξεις» και με διατάξεις του Νόμου 4547/2018 για την «Αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις».

Για τους ανήλικους προσφυγόπαιδες, έχουν δημιουργηθεί Δομές Υποδοχής για την Εκπαίδευσή τους (Δ.Υ.Ε.Π.).  Η εκπαίδευσή τους παρέχεται από τις σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που είναι ενταγμένες στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα. Επιπλέον, λαμβάνοντας υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του προσφυγικού πληθυσμού, όπως κινητικότητα, χρόνος άφιξης και χρονική διάρκεια παραμονής στη δομή φιλοξενίας, καθώς και μέγεθος μαθητικού πληθυσμού, μπορεί να ιδρύονται Δομές Υποδοχής για την Εκπαίδευση των Προσφυγοπαίδων (Δ.Υ.Ε.Π.), που λειτουργούν στο πλαίσιο του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος και εφαρμόζουν εξειδικευμένα προγράμματα σπουδών, περιορισμένης χρονικής διάρκειας.

Για την υποστήριξη της εκπαίδευσης των προσφύγων το ΙΕΠ έχει διαμορφώσει ηλεκτρονική πλατφόρμα συγκέντρωσης και διάθεσης εγκεκριμένου εκπαιδευτικού υλικού.  Επίσης, υλοποιούνται δράσεις επιμόρφωσης στελεχών σε θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και λειτουργίας των Τάξεων Υποδοχής και παραγωγής υποστηρικτικού εκπαιδευτικού υλικού (Παρεμβάσεις επιμόρφωσης για την ενίσχυση των σχολικών δομών του εκπαιδευτικού συστήματος» στο πλαίσιο του Ε.Π. «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2014-2020», συγχρηματοδοτούμενη δράση από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό ταμείο και Εθνικούς πόρους).

Γλώσσες

Η επίσημη γλώσσα του ελληνικού κράτους είναι η ελληνική, η οποία χρησιμοποιείται σε όλη την επικράτεια και σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Η μουσουλμανική μειονότητα, η οποία ανέρχεται περίπου στο 1% του συνολικού πληθυσμού της Ελλάδας και κατοικεί στην περιοχή της Θράκης, αριθμεί περί τα 100.000 μέλη, τα οποία είναι τουρκικής, πομακικής και τσιγγάνικης καταγωγής.  Για τη μουσουλμανική μειονότητα λειτουργούν μειονοτικά σχολεία, στα οποία η διδασκαλία των μαθημάτων γίνεται στην τουρκική και παράλληλα στην ελληνική γλώσσα.

Θρησκείες

Οι σχέσεις πολιτείας και θρησκευτικών κοινοτήτων στην Ελλάδα καθορίζονται από το Σύνταγμα, τις διεθνείς συμβάσεις και τους εκτελεστικούς νόμους.  Το Ελληνικό Σύνταγμα ορίζει (άρθρο 13) ότι:

  1. Η ελευθερία της θρησκευτικής συνείδησης είναι απαραβίαστη. Η απόλαυση των ατομικών και πολιτικών δικαιωμάτων δεν εξαρτάται από τις θρησκευτικές πεποιθήσεις καθενός.
  2. Kάθε γνωστή θρησκεία είναι ελεύθερη και τα σχετικά με τη λατρεία της τελούνται ανεμπόδιστα υπό την προστασία των νόμων.  H άσκηση της λατρείας δεν επιτρέπεται να προσβάλλει τη δημόσια τάξη ή τα χρηστά ήθη. O προσηλυτισμός απαγορεύεται.
  3. Oι λειτουργοί όλων των γνωστών θρησκειών υπόκεινται στην ίδια εποπτεία της Πολιτείας και στις ίδιες υποχρεώσεις απέναντί της, όπως και οι λειτουργοί της επικρατούσας θρησκείας.
  4. Kανένας δεν μπορεί, εξαιτίας των θρησκευτικών του πεποιθήσεων, να απαλλαγεί από την εκπλήρωση των υποχρεώσεων προς το Kράτος ή να αρνηθεί να συμμορφωθεί προς τους νόμους.
  5. Kανένας όρκος δεν επιβάλλεται χωρίς νόμο, που ορίζει και τον τύπο του.

Επίσης, σύμφωνα με το Σύνταγμα της Ελλάδας (άρθρο 3), επικρατούσα θρησκεία στην Ελλάδα είναι η θρησκεία της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού.  Επισημαίνεται ότι η αναγνώριση αυτή έχει αποκλειστικά διαπιστωτικό χαρακτήρα, ο οποίος οφείλεται στο γεγονός ότι η μεγάλη πλειονότης των Ελλήνων συνδέεται με την Ορθόδοξη Εκκλησία και ως εκ τούτου δεν πρόκειται για «κρατική θρησκεία» ή «επίσημη θρησκεία».    

Στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα περιλαμβάνονται και:

  • Οι σχολικές μονάδες Εκκλησιαστικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Εκκλησιαστικά Γυμνάσια και Εκκλησιαστικά Λύκεια), με κύριο σκοπό την ανάδειξη και κατάρτιση Κληρικών και Λαϊκών Στελεχών της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Ελλάδα υψηλού μορφωτικού επιπέδου και χριστιανικού ήθους
  • Τα Μουσουλμανικά Ιεροσπουδαστήρια Θράκης, θρησκευτικά σχολεία βαθμίδας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Γυμνάσιο – Λύκειο) στα οποία δύνανται να φοιτούν μόνο μαθητές και μαθήτριες μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας Θράκης, καλύπτοντας τις ανάγκες της θρησκευτικής τους εκπαίδευσης.  Λειτουργούν δύο Ιεροσπουδαστήρια, ένα στην Κομοτηνή και ένα στην Ξάνθη.