Skip to main content
European Commission logo

Eurydice

EACEA National Policies Platform:Eurydice
Αξιολόγηση στην Επαγγελματική μη-Υποχρεωτική Εκπαίδευση

Greece

6.Δευτεροβάθμια και Μετα-Δευτεροβάθμια μη Ανώτατη Εκπαίδευση

6.9Αξιολόγηση στην Επαγγελματική μη-Υποχρεωτική Εκπαίδευση

Last update: 28 June 2022

Αξιολόγηση των μαθητών

Η αξιολόγηση των μαθητών έχει ως στόχο τη διαρκή βελτίωση της διαδικασίας και γενικότερα της λειτουργίας της σχολικής μονάδας και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της διδακτικής - μαθησιακής διαδικασίας. Η αξιολόγηση οφείλει να συνδυάζει ποικίλες μορφές και τεχνικές.  Στο πλαίσιο αυτό, σε κάθε σχολική μονάδα εφαρμόζονται:

  • Η διαγνωστική αξιολόγηση, στην αρχή κάθε σχολικής έτους που έχει σκοπό να καταγράψει τις ήδη κατεκτημένες γνώσεις των μαθητών του τμήματος και να συμβάλλει στον ετήσιο σχεδιασμό του εκπαιδευτικού
  • Η διαμορφωτική αξιολόγηση κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους που έχει σκοπό να προσδιορίσει το βαθμό επιτυχίας των στόχων της διδακτικής διαδικασίας, όπως αυτοί καθορίζονται από τα ισχύοντα προγράμματα σπουδών των αντίστοιχων μαθημάτων και τελικά να στηρίξει την προσπάθεια όλων των εμπλεκόμενων για την επίτευξη των παραπάνω στόχων
  • Τέλος, η έγκυρη, αξιόπιστη, αντικειμενική και αδιάβλητη αποτίμηση των γνώσεων, των ικανοτήτων και δεξιοτήτων των μαθητών επιτυγχάνεται μέσω της τελικής αξιολόγησης.

Χαρακτηρισμός των διδασκόμενων μαθημάτων στο επαγγελματικό λύκειο

Σύμφωνα με τον νόμο 4547/2018, η φοίτηση τόσο στα Ημερήσια όσο και στα Εσπερινά Επαγγελματικά Λύκεια είναι τριετής και περιλαμβάνει τις τάξεις Α΄, Β΄ και Γ΄.  
 Σύμφωνα με τον νόμο 4610/2019, τα μαθήματα που διδάσκονται στο Επαγγελματικό Λύκειο κατηγοριοποιούνται ως εξής:
Τα μαθήματα της Α΄ τάξης ΕΠΑΛ διακρίνονται σε:
  • Γενικής παιδείας
  • Προσανατολισμού και
  • Επιλογής.
Τα μαθήματα της Β΄ τάξης ΕΠΑΛ διακρίνονται σε:
  • Γενικής παιδείας και
  • Τεχνολογικά - επαγγελματικά (μαθήματα τομέα).
Τα μαθήματα της Γ΄ τάξης ΕΠΑΛ διακρίνονται σε:
  • Γενικής παιδείας και
  • Ειδικότητας.
Μαθήματα γενικής παιδείας που χωρίζονται σε κλάδους είναι:
  • Το μάθημα Μαθηματικά των Α', Β' και Γ' τάξεων που χωρίζεται σε 2 κλάδους: άλγεβρα και γεωμετρία
  • Το μάθημα Φυσικές Επιστήμες που χωρίζεται σε 3 κλάδους: Φυσική, Χημεία και Βιολογία.
Μαθήματα τομέα και ειδικότητας χαρακτηρίζονται ως:
  • Θεωρητικά
  • Εργαστηριακά
  • Σχεδιαστικά
  • Μικτά (με θεωρητικό και εργαστηριακό μέρος).
Ως προς τον τρόπο εξέτασης των μαθητών κατά τις προαγωγικές, απολυτήριες και πτυχιακές εξετάσεις, από το σχολικό έτος 2018-2019 και εφεξής, τα μαθήματα ή κλάδοι μαθημάτων χαρακτηρίζονται ως:
  • Γραπτώς εξεταζόμενα
  • Μη εξεταζόμενα.
Ο τρόπος εξέτασης των μαθημάτων των ΕΠΑΛ κατά τη διάρκεια των τετραμήνων και στις προαγωγικές, απολυτήριες και πτυχιακές εξετάσεις των ΕΠΑΛ καθορίζεται με την Υπουργική απόφαση Φ4/72379/Δ4/09-05-2019, η οποία εφαρμόστηκε μόνο για το σχολικό έτος 2018-2019. Κατά το σχολικό έτος 2019-2020, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που προκάλεσε η πανδημία του κορωνοϊού, για την αξιολόγηση των μαθητών εκδόθηκε και ίσχυσε η Υπουργική Απόφαση Φ4/53112/Δ4/7-5-2020. Αντίστοιχα, κατά το σχολικό έτος 2020-21 και για τους ίδιους λόγους, εκδόθηκε και ίσχυσε η Υπουργική Απόφαση Φ5/55515/Δ4/19-05-2021 (ΦΕΚ 2093/τ.Β΄/20-05-2021). Η αξιολόγηση του μαθητή αφορά κάθε μάθημα ξεχωριστά και είναι αποκλειστική ευθύνη του διδάσκοντα του οικείου μαθήματος.

Διαδικασία αξιολόγησης

Η διδασκαλία των μαθημάτων διεξάγεται σε δύο διδακτικές περιόδους που ονομάζονται τετράμηνα.   Η πρώτη περίοδος (Α΄ τετράμηνο) διαρκεί από 11 Σεπτεμβρίου έως 20 Ιανουαρίου και η δεύτερη περίοδος (Β΄ τετράμηνο) από 21 Ιανουαρίου έως τη λήξη των μαθημάτων. Όλα τα μαθήματα εξετάζονται και βαθμολογούνται χωριστά ανά τετράμηνο.  Μετά τη λήξη του Β΄ τετραμήνου, διενεργούνται οι γραπτές προαγωγικές, απολυτήριες και πτυχιακές εξετάσεις και αφορούν αποκλειστικά στα μαθήματα που χαρακτηρίζονται ως «γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα». Η αξιολόγηση είναι αποκλειστική ευθύνη του διδάσκοντα του οικείου μαθήματος ενώ στο τέλος του εκάστοτε διδακτικού έτους, η τελική αξιολόγηση προκύπτει συνθετικά από την επίδοση του μαθητή στα επιμέρους μαθήματα, κατά τη διάρκεια των 2 τετραμήνων (προφορικός βαθμός) και τις γραπτές προαγωγικές (Α΄, Β΄ τάξεις) και τις απολυτήριες και πτυχιακές (Γ΄ τάξη ημερήσιου, Γ' τάξη εσπερινού τριετούς φοίτησης) εξετάσεις στις οποίες υποβάλλονται οι μαθητές μετά το πέρας του Β΄ τετραμήνου.

Ενδιάμεσες προφορικές, πρακτικές και γραπτές εξετάσεις (Νόμος 4610/2019, όπως αντικαταστάθηκε με τον νόμο 4823/2021)

Κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας των μαθημάτων, η πρόοδος των μαθητών ελέγχεται με ενδιάμεσες γραπτές, προφορικές ή πρακτικές δοκιμασίες αξιολόγησης, κατά την κρίση του διδάσκοντος. Οι γραπτά, προφορικά ή πρακτικά εξεταζόμενοι μαθητές βαθμολογούνται για τις επιδόσεις τους σε κάθε δοκιμασία αξιολόγησης και η επίδοσή τους συνεκτιμάται στον προφορικό βαθμό του τετραμήνου.

Οι ενδιάμεσες γραπτές εξετάσεις περιλαμβάνουν τις εξής κατηγορίες:

  1. Γραπτές δοκιμασίες σύντομης διάρκειας, που αποτελούν εναλλακτικό τρόπο εξέτασης των μαθητών στο μάθημα της ημέρας και πραγματοποιούνται χωρίς προειδοποίηση αυτών στην ύλη του μαθήματος της ημέρας. Τα θέματα των γραπτών δοκιμασιών σύντομης διάρκειας πρέπει να είναι κατάλληλης έκτασης, μορφής και περιεχομένου, ώστε να απαντηθούν στον προβλεπόμενο χρόνο. Τα θέματα των γραπτών δοκιμασιών σύντομης διάρκειας μπορεί να βασίζονται σε παραδείγματα που εμπεριέχονται στα σχολικά βιβλία και στις οδηγίες του Ι.Ε.Π.. Ο αριθμός των γραπτών δοκιμασιών σύντομης διάρκειας εντός κάθε τετραμήνου εναπόκειται στην κρίση του εκπαιδευτικού.
  2. Γραπτές ωριαίες δοκιμασίες επαναληπτικού χαρακτήρα, οι οποίες καλύπτουν μία σειρά διδαγμένων κεφαλαίων/ενοτήτων και διεξάγονται, ύστερα από προειδοποίηση των μαθητών. Ειδικά για το μάθημα «Νέα Ελληνικά» και τα μαθήματα που στο ωρολόγιο πρόγραμμα έχουν χαρακτηριστεί ως σχεδιαστικά «Σ», η διάρκεια της γραπτής δοκιμασίας είναι δίωρη. Ως προς τη μορφή τους, οι εν λόγω γραπτές δοκιμασίες μπορεί να συνδυάζουν ταυτόχρονα διαφορετικούς τύπους ερωτήσεων (ανάπτυξης, σύντομης απάντησης, κλειστές ή αντικειμενικού τύπου, πολλαπλών επιλογών κ.λπ.) και διαφορετικών επιπέδων δυσκολίας. Με τις γραπτές δοκιμασίες ελέγχονται κατά κύριο λόγο η αφομοίωση της διδαχθείσας ύλης, η ικανότητα συνθετικής και κριτικής ανάλυσης και εφαρμογής της στην καθημερινή πράξη και γενικότερα η πρόοδος των μαθητών.

Για τον έλεγχο της κατά μάθημα επίδοσης και επιμέλειας των μαθητών κατά τη διάρκεια των τετραμήνων, εκτός των ενδιάμεσων προφορικών και πρακτικών δοκιμασιών και των γραπτών δοκιμασιών σύντομης διάρκειας, διενεργούνται και τετραμηνιαίες δοκιμασίες αξιολόγησης, τα αποτελέσματα των οποίων αξιοποιούνται για την πληρέστερη και αντικειμενικότερη αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών και για τη διαρκή ανατροφοδότηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι τετραμηνιαίες δοκιμασίες αξιολόγησης μπορούν να λαμβάνουν τη μορφή γραπτών ωριαίων δοκιμασιών επαναληπτικού χαρακτήρα, ατομικών ή ομαδικών συνθετικών ή διαθεματικών δημιουργικών εργασιών ή αξιοποίηση των χαρακτηριστικών και των σταδίων εφαρμογής του μοντέλου της ανεστραμμένης τάξης. Κατά τη διάρκεια του ημερησίου διδακτικού προγράμματος δεν επιτρέπεται να διεξάγονται περισσότερες από μία (1) τετραμηνιαίες δοκιμασίες αξιολόγησης για το ίδιο Τμήμα και κατά τη διάρκεια του εβδομαδιαίου διδακτικού προγράμματος δεν επιτρέπεται να διεξάγονται περισσότερες από τρεις (3) αντίστοιχες δοκιμασίες.

Για τα «γραπτώς εξεταζόμενα» μαθήματα κατά τη διάρκεια του Α' τετραμήνου πραγματοποιείται υποχρεωτικά μία τετραμηνιαία δοκιμασία αξιολόγησης. Αν υφίσταται αντικειμενικό πρόβλημα, η εν λόγω υποχρεωτική τετραμηνιαία δοκιμασία αξιολόγησης που αφορά στα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα μπορεί να πραγματοποιηθεί στο Β' τετράμηνο.

Για τα «μη εξεταζόμενα μαθήματα», εκτός των μαθημάτων Προσανατολισμού, «Αγωγή Υγείας» και «Φυσική Αγωγή», διενεργείται υποχρεωτικά σε κάθε τετράμηνο, από μία γραπτή ή προφορική ή πρακτική δοκιμασία επαναληπτικού χαρακτήρα ή συνδυασμός αυτών.

Αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή κατά τη διάρκεια των τετραμήνων (προφορικός βαθμός)

Στην αξιολόγηση των μαθητών κατά τη διάρκεια των τετραμήνων, ο διδάσκων συνεκτιμά:

  1. Τη συμμετοχή του στην εκπαιδευτική διαδικασία.

  2. Την επιμέλεια και το ενδιαφέρον του για το συγκεκριμένο μάθημα.

  3. Την επίδοση στις ενδιάμεσες γραπτές, πρακτικές και προφορικές δοκιμασίες και τις τετραμηνιαίες δοκιμασίες αξιολόγησης (Νόμος 4610/2019, όπως ισχύει)

  4. Τις εργασίες που εκπονούνται στο σπίτι ή στο σχολείο.

  5. Τις προαιρετικές δημιουργικές εργασίες των μαθητών .

  6. Τον φάκελο εκπαιδευτικών επιδόσεων και δραστηριοτήτων κάθε μαθητή.

Ειδικότερα, για την αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή στις ενδιάμεσες γραπτές, πρακτικές και προφορικές δοκιμασίες, κατά τη διάρκεια των τετραμήνων, τα θέματα διατυπώνονται με τρόπο, ώστε να μπορούν να απαντηθούν στον χρόνο που οι μαθητές έχουν στη διάθεσή τους και να μπορούν να ελεγχθούν παράμετροι όπως:

  • Η αποκτηθείσα γνώση των μαθητών
  • Η κατοχή και κατανόηση των γνωστικών στοιχείων
  • Η ικανότητα κριτικής ανάλυσης και σύνθεσης
  • Η επεξεργασία, η αξιοποίηση και η εφαρμογή των θεωρητικών γνώσεων
  • Η αξιολόγηση δεδομένων
  • Η συνδυαστική σκέψη και
  • Η ικανότητα των μαθητών να χρησιμοποιούν, σε συνδυασμό τις γνώσεις και τις δεξιότητες που απέκτησαν, κατά την επίλυση ασκήσεων και προβλημάτων, για τη διεξαγωγή ή την παραγωγή συμπερασμάτων.

Με τη λήξη του Α΄ και Β΄ τετραμήνου, κάθε εκπαιδευτικός καταθέτει στον διευθυντή του σχολείου ονομαστική κατάσταση βαθμολογίας για κάθε τάξη ή τμήμα χωριστά και οι τετραμηνιαίοι βαθμοί επίδοσης καταχωρίζονται ηλεκτρονικά.  Για το Β΄ τετράμηνο η καταχώριση γίνεται πριν από την έναρξη των γραπτών, προαγωγικών, απολυτηρίων και πτυχιακών εξετάσεων. Μετά την κατάθεση και καταχώριση της προφορικής βαθμολογίας καλούνται οι κηδεμόνες των μαθητών για ενημέρωση αναφορικά με την πρόοδο των παιδιών τους και τους επιδίδεται ο ατομικός έλεγχος προόδου του μαθητή.

Γραπτές προαγωγικές, απολυτήριες και πτυχιακές εξετάσεις

Οι γραπτές προαγωγικές, απολυτήριες και πτυχιακές εξετάσεις των ΕΠΑΛ διεξάγονται μετά τη λήξη των μαθημάτων του Β΄ τετραμήνου και διενεργούνται με ευθύνη του διευθυντή και των διδασκόντων.  Στις εξετάσεις αυτές που είναι δίωρης διάρκειας και αφορούν στα μαθήματα που χαρακτηρίζονται ως «γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα», αξιολογούνται συνολικά οι γνώσεις και οι δεξιότητες που απέκτησαν οι μαθητές, η ικανότητα εφαρμογής αυτών στην καθημερινή πράξη, η συνδυαστική σκέψη, η ικανότητα κριτικής ανάλυσης και σύνθεσης και γενικότερα η πρόοδός τους, κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους. Η εξεταστέα ύλη για τα μαθήματα του ΕΠΑΛ που εξετάζονται γραπτώς στις προαγωγικές, απολυτήριες και πτυχιακές εξετάσεις δεν μπορεί να είναι λιγότερη από το μισό και περισσότερη από τα 2/3 της διδακτέας ύλης.  Η επιλογή και ο ακριβής προσδιορισμός της εξεταστέας ύλης για κάθε μάθημα γίνεται με εισήγηση των διδασκόντων και με την έγκριση του διευθυντή και γνωστοποιείται στους μαθητές 5 εργάσιμες ημέρες τουλάχιστον πριν από τη έναρξη των εξετάσεων. Τα θέματα των προαγωγικών, απολυτηρίων, πτυχιακών εξετάσεων και των αντίστοιχων εξετάσεων των ειδικών εξεταστικών περιόδων διατυπώνονται με τη συνεργασία των εκπαιδευτικών που διδάσκουν το ίδιο μάθημα σε κάθε τάξη του Λυκείου. Τα θέματα εξάγονται από την ύλη που ορίζεται ως εξεταστέα για κάθε μάθημα κατά το έτος που γίνονται οι εξετάσεις. Τα θέματα είναι ανάλογα με εκείνα που υπάρχουν στα σχολικά εγχειρίδια και στις οδηγίες του ΙΕΠ, διατρέχουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης, ελέγχουν ευρύ φάσμα μαθησιακών αποτελεσμάτων και διδακτικών στόχων και είναι κλιμακούμενου βαθμού δυσκολίας. (νόμος 4610/2019). Από το σχολικό έτος 2021-2022, για τις προαγωγικές εξετάσεις των μαθητών της Α΄ και Β' τάξης των ημερησίων και εσπερινών ΕΠΑΛ, προβλέπεται η εφαρμογή της «Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας» για την αξιολόγηση των μαθητών (Υπουργικές Αποφάσεις Φ4/116552/ΓΔ4/17-09-2021 και Φ4/141050/ΓΔ4/04-11-2021, αντίστοιχα). Με τις ανωτέρω Υπουργικές Αποφάσεις καθορίζονται τα «γραπτώς εξεταζόμενα» μαθήματα, η εξεταστέα ύλη και ο τρόπος αξιολόγησης ανά μάθημα).

Βαθμολογική κλίμακα

Η βαθμολογική κλίμακα, με βάση την οποία υπολογίζονται οι βαθμοί επίδοσης των μαθητών σε όλα τα μαθήματα, είναι 0 - 20 και λεκτικά προσδιορίζεται με τους χαρακτηρισμούς:

Κακώς

0 - 5

Ανεπαρκώς

5,1 - 9,4

Σχεδόν καλώς

9,5 - 13

Καλώς

13,1 - 16

Λίαν καλώς

16,1 - 18

Άριστα

18,1 - 20

Η βαθμολόγηση της προφορικής και γραπτής εξέτασης μαθημάτων κατά τη διάρκεια των τετραμήνων και κατά τις προαγωγικές, απολυτήριες-πτυχιακές εξετάσεις γίνεται στην κλίμακα 0-100 με ακέραιους μόνο αριθμούς ενώ ο τελικός βαθμός της προφορικής εξέτασης αλλά και των γραπτών εξετάσεων ανάγεται στην κλίμακα 0-20 και γράφεται ως δεκαδικός. Οι προφορικοί βαθμοί της αξιολόγησης των μαθητών δίνονται σε ακέραιους αριθμούς.  Ο μέσος όρος (ΜΟ) των προφορικών βαθμολογιών των δύο τετραμήνων των μαθημάτων αποτελεί τον ετήσιο προφορικό βαθμό του μαθητή σε κάθε μάθημα και δίνεται με προσέγγιση δεκάτου.   Ως βαθμός ετήσιας επίδοσης κάθε μαθήματος ορίζεται ο μέσος όρος (ΜΟ) του ετήσιου προφορικού βαθμού του με τον αντίστοιχο γραπτό βαθμό και δίνεται με προσέγγιση δεκάτου.

Βαθμός προαγωγής (Α΄, Β΄ τάξεις) ή βαθμός απολυτηρίου (Γ' τάξη ημερήσιου ΕΠΑΛ, Γ' τάξη εσπερινού τριετούς φοίτησης ΕΠΑΛ 

Βαθμό προαγωγής (Α΄, Β΄ τάξεις) ή βαθμό απολυτηρίου (Γ΄ τάξη ημερήσιου ΕΠΑΛ και εσπερινού τριετής φοίτησης) αποτελεί ο γενικός μέσος όρος (ΓΜΟ), δηλαδή ο μέσος όρος (ΜΟ) των βαθμών ετήσιας επίδοσης του μαθητή όλων των μαθημάτων πλην της «Φυσικής Αγωγής» και εκφράζεται με προσέγγιση δεκάτου.

Bαθμός πτυχίου ΕΠΑΛ

Βαθμός πτυχίου για τα ημερήσια και τα εσπερινά τριετούς φοίτησης ΕΠΑΛ είναι ο μέσος όρος των βαθμών ετήσιας επίδοσης των μαθημάτων ειδικότητας της Γ΄ τάξης. 

Πρόοδος των μαθητών

Ο μαθητής κρίνεται άξιος προαγωγής ή απόλυσης όταν συντρέχουν οι ακόλουθες δύο προϋποθέσεις:

Ελάχιστος γενικός μέσος όρος

Μετά τη λήξη των προαγωγικών, απολυτηρίων και πτυχιακών εξετάσεων ο σύλλογος των διδασκόντων αποφασίζει για:

  • Την προαγωγή, την απόλυση και τη χορήγηση πτυχίου στους μαθητές
  • Την παραπομπή σε συμπληρωματική εξέταση κατά την αμέσως επόμενη ειδική εξεταστική περίοδο ή την επανάληψη φοίτησης των μαθητών.

Για την προαγωγή των μαθητών της Α΄ και Β΄ τάξης και για την απόλυση των μαθητών της Γ΄ (ημερήσια και εσπερινά τριετούς φοίτησης) και Δ΄ (εσπερινά) τάξης ΕΠΑΛ απαιτείται η επίτευξη γενικού μέσου όρου (ΓΜΟ) ίσου ή μεγαλύτερου του 9,5. Για την απόκτηση του πτυχίου απαιτείται ο μέσος όρος των βαθμών ετήσιας επίδοσης των μαθημάτων ειδικότητας της Γ' τάξης να είναι  τουλάχιστον 9,5 και σε κανένα από τα μαθήματα αυτά ο βαθμός ετήσιας επίδοσης να μην είναι μικρότερος του 8. Οι μαθητές των Α΄ και Β΄ τάξεων που δεν προάγονται παραπέμπονται σε ειδική εξεταστική περίοδο τον Ιούνιο του ιδίου έτους και εξετάζονται γραπτά και προφορικά στα μαθήματα στα οποία ο βαθμός ετήσιας επίδοσης τους είναι μικρότερος του 9,5, οπότε και προάγονται εφόσον έχουν Γενικό Μέσο Όρο (ΓΜΟ) τουλάχιστον 9,5. Οι μαθητές της Γ΄ τάξης ημερήσιων και εσπερινών τριετούς φοίτησης ΕΠΑΛ, που δεν πληρούν τις παραπάνω προϋποθέσεις για την απόλυση και απόκτηση πτυχίου, παραπέμπονται σε ειδικές εξεταστικές περιόδους τον Ιούνιο και τον Σεπτέμβριο του ιδίου έτους.  Στις ειδικές εξεταστικές περιόδους Ιουνίου και Σεπτεμβρίου εξετάζονται γραπτά και προφορικά στα μαθήματα στα οποία ο βαθμός ετήσιας επίδοσης τους είναι μικρότερος του 9,5, οπότε και απολύονται εφόσον έχουν Γενικό Μέσο Όρο (ΓΜΟ) τουλάχιστον 9,5. Ειδικότερα, για τα εργαστηριακά μαθήματα οι μαθητές εξετάζονται γραπτά ή προφορικά με επίδειξη των δεξιοτήτων τους στο εργαστήριο και εκτέλεση συγκεκριμένου έργου, ανάλογα με τη φύση του αντικειμένου του μαθήματος. Η μορφή της εξέτασης ορίζεται με απόφαση του Διευθυντή μετά από εισήγηση των εκπαιδευτικών που διδάσκουν το εργαστηριακό μάθημα και μπορεί να επιλεγεί μια μορφή εξέτασης ή και συνδυασμός αυτών. Οι μαθητές που δεν προάγονται (Α΄ και Β΄ τάξεις), με την έκδοση των αποτελεσμάτων της ειδικής εξεταστικής περιόδου του Ιουνίου, επαναλαμβάνουν τη φοίτηση στην ίδια τάξη. Οι μαθητές της Γ΄ (Ημερήσια και Εσπερινά τριετούς φοίτησης) τάξης οι οποίοι, με την έκδοση των αποτελεσμάτων της ειδικής εξεταστικής περιόδου του Σεπτεμβρίου, δεν απολύονται ή δεν λαμβάνουν πτυχίο ή και τα δύο, είτε επαναλαμβάνουν τη φοίτηση, εφόσον το επιθυμούν, κατόπιν υπεύθυνης δήλωσης των κηδεμόνων τους ή των ιδίων, εφόσον είναι ενήλικες, είτε προσέρχονται στις επόμενες εξεταστικές περιόδους οποιουδήποτε άλλου σχολικού έτους, εξεταζόμενοι προφορικά και γραπτά σε όλα τα μαθήματα.

Επαρκής φοίτηση

Απαραίτητη επίσης προϋπόθεση για την προαγωγή ή την απόλυση του μαθητή όλων των τάξεων του γενικού λυκείου είναι η επαρκής φοίτησή του κατά το οικείο διδακτικό έτος. Η φοίτηση των μαθητών χαρακτηρίζεται επαρκής ή ανεπαρκής, με βάση το σύνολο των απουσιών που σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους.  Οι απουσίες αριθμούνται ανά μία για κάθε διδακτική ώρα και δεν πρέπει να υπερβαίνουν τις 114 ανά διδακτικό έτος (πλην εξαιρέσεων) για να χαρακτηρισθεί η φοίτηση επαρκής. Στην  περίπτωση των εσπερινών λυκείων ισχύει το εν λόγω αριθμητικό όριο προσαυξημένο κατά 16 απουσίες. Ανάλογη υπέρβαση του προβλεπόμενου ορίου ισχύει και για άλλες κατηγορίες (Υπουργική Απόφαση 79942/ΓΔ4/21-5-2019). Οι μαθητές των οποίων, οι απουσίες υπερβαίνουν το προβλεπόμενο όριο, είναι υποχρεωμένοι να επαναλάβουν την ίδια τάξη, καθώς η φοίτησή τους χαρακτηρίζεται ανεπαρκής. Η προαγωγή, η απόλυση, η παραπομπή του μαθητή σε ειδική εξεταστική περίοδο Ιουνίου/Σεπτεμβρίου ή η ενδεχόμενη επανάληψη της φοίτησης εξαρτάται από την κείμενη νομοθεσία ενώ εμπλοκή των γονέων στη λήψη της εν λόγω απόφασης δεν προβλέπεται.

Πιστοποίηση

Στους μαθητές που αποφοιτούν επιτυχώς από το επαγγελματικό λύκειο χορηγείται τίτλος σπουδών που ονομάζεται απολυτήριο επαγγελματικού λυκείου, καθώς και πτυχίο επαγγελματικής ειδικότητας επιπέδου 4. Στους αποφοίτους της τάξης μαθητείας χορηγείται πτυχίο επαγγελματικής ειδικότητας επιπέδου 5. Στο απολυτήριο αναγράφεται ολογράφως και αριθμητικώς τόσο η αναλυτική βαθμολογία που σημείωσε ο μαθητής ανά μάθημα κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, όσο και ο γενικός βαθμός ετήσιας προόδου που αντιστοιχεί στο γενικό μέσο όρο των βαθμών μαθημάτων και αποτελεί το γενικό βαθμό απόλυσης ο οποίος αναγράφεται με το τυχόν κλασματικό του μέρος, ενώ παράλληλα με το γενικό βαθμό απόλυσης, την αναλυτική βαθμολογία, αναγράφεται ο τομέας και η ειδικότητα που παρακολούθησε ο μαθητής. Στο πτυχίο αναγράφεται ο γενικός βαθμός ετήσιας προόδου που αντιστοιχεί στο γενικό μέσο όρο των βαθμών των μαθημάτων ειδικότητας της Γ΄ τάξης. και αναγράφεται με το τυχόν κλασματικό του μέρος. Παράλληλα με τον γενικό βαθμό, αναγράφεται η ειδικότητα του μαθητή. Το απολυτήριο Επαγγελματικού Λυκείου καθώς και το πτυχίο εκδίδονται από τη σχολική μονάδα από την οποία αποφοίτησε ο μαθητής και αποτελούν επίσημα έγγραφα.  Αποτελούν ταυτόχρονα, διοικητικές πράξεις και φέρουν την υπογραφή του διευθυντή ενώ συνυπογράφουν ο συντάκτης του τίτλου και καθηγητές μέλη του συλλόγου διδασκόντων που αποτελούν τα όργανα διοίκησης της οικείας σχολικής μονάδας. Το απολυτήριο Λυκείου και το πτυχίο συντάσσονται μετά την έκδοση  των αποτελεσμάτων του εκάστοτε έτους αποφοίτησης, με βάσει τις κείμενες διατάξεις που έχουν καθολική ισχύ για όλα τα λύκεια της επικράτειας.  Φέρουν το εθνόσημο της Ελληνικής Δημοκρατίας, το όνομα και τη σφραγίδα της σχολικής μονάδας που τον εκδίδει καθώς και εκείνο της περιφερειακής διεύθυνσης πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης  και της διεύθυνσης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην οποία ανήκει το σχολείο, αριθμό πρωτοκόλλου και ημερομηνία έκδοσης. Οι απολυτήριοι τίτλοι και τα πτυχία εκδίδονται άπαξ ενώ χωρίς περιορισμό εκδίδονται τα αποδεικτικά απόλυσης και πτυχίου. Όσον αφορά το περιεχόμενο τους, ο απολυτήριος τίτλος και το πτυχίο φέρουν τη φωτογραφία του μαθητή ενώ κάτω από τον τίτλο του σχολείου και το είδος του τίτλου σπουδών, αναγράφονται τα στοιχεία του μαθητή - με βάση τα στοιχεία του δελτίου αστυνομικής ταυτότητας ή του διαβατηρίου ή πιστοποιητικού οικογενειακής κατάστασης των μαθητών - όπως το ονοματεπώνυμο  αυτού, το ονοματεπώνυμο πατέρα και μητέρας, ο αριθμός μητρώου αρρένων για τα αγόρια, ο δήμος, ο νομός, ο αριθμός μητρώου μαθητών, ο αριθμός δημοτολογίου, το έτος γέννησης. Το απολυτήριο Επαγγελματικού Λυκείου δίνει τις εξής δυνατότητες στους κατόχους του:

  • Να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και μη πανεπιστημιακές σχολές ανώτερης επαγγελματικής εκπαίδευσης μετά από πανελλήνιες εξετάσεις
  • Να εγγράφονται στα ινστιτούτα επαγγελματικής κατάρτισης (ΙΕΚ)
  • Να εγγράφονται στην τάξη μαθητείας, η οποία εφαρμόζει το δυϊκό σύστημα εκπαίδευσης.

Το πτυχίο Επαγγελματικού Λυκείου τους δίνει τη δυνατότητα να εισαχθούν απευθείας στην αγορά εργασίας.