Skip to main content
European Commission logo

Eurydice

EACEA National Policies Platform:Eurydice
Elláda:Διαρκής Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών και των Εκπαιδευτών της Εκπαίδευσης Ενηλίκων

Greece

9.Elláda:Εκπαιδευτικοί και Εκπαιδευτικό Προσωπικό

9.9Elláda:Διαρκής Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών και των Εκπαιδευτών της Εκπαίδευσης Ενηλίκων

Last update: 28 June 2022

Ο νόμος 3879/2010 αποτελεί το βασικό νομοθέτημα για τη δια βίου μάθηση.  Καθορίζει το θεσμικό πλαίσιο και τα εργαλεία για τη δημιουργία αποτελεσματικών συστημάτων δια βίου εκπαίδευσης.

Αποσαφηνίζει τις βασικές έννοιες και μορφές της και διακρίνει:

  1. Φορείς διοίκησης δια βίου μάθησης
  2. Φορείς παροχής υπηρεσιών δια βίου μάθησης.

    Το σύνολο των φορέων δια βίου μάθησης,συνιστούν το εθνικό δίκτυο δια βίουμάθησης.

    Για την έννοια της γενικής εκπαίδευσης ενηλίκων, ο ίδιος νόμος ορίζει ότι ο όρος περιλαμβάνει όλες τις οργανωμένες μαθησιακές δραστηριότητες (τυπικές και μη-τυπικές) που απευθύνονται σε ενήλικες.

    Στόχοι της γενικής εκπαίδευσης ενηλίκων είναι:

    • Ο εμπλουτισμός των γνώσεων
    • Η ανάπτυξη και βελτίωση των ικανοτήτων και δεξιοτήτων
    • Η καλλιέργεια της προσωπικότητας
    • Η ανάπτυξη της ιδιότητας του ενεργού πολίτη
    • Η άμβλυνση των μορφωτικών και κοινωνικών ανισοτήτων.

    Για τη διασφάλιση της ποιότητας της δια βίου μάθησης και την επίτευξη των στόχων της γενικής εκπαίδευσης ενηλίκων συγκροτείται σύστημα:

    • Συνεχιζόμενης εκπαίδευσης και αξιολόγησης των εκπαιδευτών και των στελεχών της μη τυπικής εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ)
    • Αξιολόγησης των προγραμμάτων και της αποτελεσματικότητας του εθνικού δικτύου δια βίου μάθησης.

      Στο πλαίσιο αυτό της διαρκούς επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και των εκπαιδευτών της εκπαίδευσης ενηλίκων, υλοποιούνται εξειδικευμένα προγράμματα επιμόρφωσης από ΚΕΔΙΒΙΜ Πανεπιστημίων.  Τα προγράμματα αυτά απευθύνονται σε εκπαιδευτές ενηλίκων που επιθυμούν να αναπτύξουν, να εξειδικεύσουν τις γνώσεις και δεξιότητες τους.

      Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, ρυθμίζονται:

      • Οι προδιαγραφές των προγραμμάτων
      • Θέματα που αφορούν την επιστημονική υποστήριξη και εποπτεία τους.

        Το ERASMUS+ είναι το πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εκπαίδευση, την κατάρτιση, τη νεολαία και τον αθλητισμό.  Προσφέρει ένα μεγάλο εύρος χρηματοδοτικών δυνατοτήτων σε όλους τους οργανισμούς που ασχολούνται ενεργά με την τυπική και άτυπη εκπαίδευση και κατάρτιση, τη νεολαία και την άθληση.

        Ειδικότερα, το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ)είναι η Εθνική Μονάδα Συντονισμού του προγράμματος Προγράμματος Erasmus+ για τους τομείς της εκπαίδευσης και κατάρτισης.  Διαχειρίζεται τις ακόλουθες δράσεις:

        Βασική δράση 1 - μαθησιακή κινητικότητα ατόμων

        Η Βασική Δράση 1 (ΚΑ1) «Μαθησιακή Κινητικότητα ατόμων» αφορά στην κινητικότητα στην:
        • Σχολική εκπαίδευση
        • Ανώτατη εκπαίδευση
        • Επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση
        • Εκπαίδευση ενηλίκων.

        Στο πλαίσιο της Βασικής Δράσης 1 (ΚΑ1), τα σχέδια κινητικότητας που υποστηρίζονται στον τομέα της εκπαίδευσης ενηλίκων, παρέχουν στο προσωπικό των δικαιούχων φορέων τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν διακρατική κινητικότητα με σκοπό:

        • Τις σπουδές
        • Την κατάρτιση
        • Την εργασία
        • Τη διδασκαλία
        • Την εκπαίδευση
        • Την ανάπτυξη των επαγγελματικών προσόντων και δεξιοτήτων.

        Δραστηριότητες που περιλαμβάνει το σχέδιο μαθησιακής κινητικότητας του προσωπικού οργανισμών εκπαίδευσης ενηλίκων είναι οι ακόλουθες:

        • Ανάθεση καθηκόντων διδασκαλίας/κατάρτισης
        • Δομημένοι κύκλοι εκπαίδευσης ή κατάρτισης και εκπαιδευτικές εκδηλώσεις στο εξωτερικό
        • Παρακολούθηση εργασίας.

          Βασική δράση 2 - στρατηγικές συμπράξεις

          Η Βασική δράση 2 (KA2) «Συνεργασία για την Καινοτομία και την Ανταλλαγή Καλών Πρακτικών - Στρατηγικές Συμπράξεις» αφορά σε συνεργασίες – συμπράξεις στη σχολική εκπαίδευση, στην ανώτατη εκπαίδευση, στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση και στην εκπαίδευση ενηλίκων.

          Οι Στρατηγικές συμπράξεις στον τομέα της εκπαίδευσης ενηλίκων αφορούν στην ανάπτυξη και ενίσχυση διακρατικών συνεργασιών μεταξύ οργανισμών που δραστηριοποιούνται στον τομέα εκπαίδευσης ενηλίκων.

          Ειδικότερα, στο πλαίσιο μιας στρατηγικής σύμπραξης στον τομέα της εκπαίδευσης ενηλίκων υποστηρίζονται:

          • Σχέδια δράσεων που στοχεύουν στην καθιέρωση ανταλλαγής πρακτικών
          • Σχέδια δράσεων που προάγουν την υλοποίηση καινοτόμων πρακτικών.

          Βασική δράση 3 – υποστήριξη μεταρρυθμίσεων πολιτικής

          Η Βασική δράση 3 (ΚΑ3) υποστηρίζει τις μεταρρυθμίσεις της δημόσιας πολιτικής των Κρατών Μελών και προωθεί τη συνεργασία με τρίτες χώρες, συμπεριλαμβάνοντας την ανταλλαγή καλών πρακτικών. Η υποστήριξη αυτή περιλαμβάνει την εφαρμογή ευρωπαϊκών εργαλείων διαφάνειας, τη διεξαγωγή διασυνοριακών εθνικών μελετών και την υποστήριξη ειδικών προγραμμάτων δράσης, για την ανώτατη εκπαίδευση και  για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση.

          Αποτελείται κυρίως από σχέδια που διαχειρίζεται ο Εκτελεστικός Οργανισμός Εκπαίδευσης, Οπτικοακουστικών Θεμάτων και Πολιτισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Education Audiovisual and Culture Executive Agency), ενώ οι Εθνικές Μονάδες διαχειρίζονται το Δομημένο Διάλογο για τη Νεολαία (Youth Structured Dialogue).

          Περισσότερες πληροφορίες για τις δράσεις είναι διαθέσιμες στην ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς και του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ).